Världspremiär för globalt akademiskt forum i Stockholm

I maj är det världspremiär för World Academic Forum Stockholm Summit, en global mötesplats för att kommunicera vetenskap och forskning på ett nytt sätt. Stockholms samtliga 18 lärosäten har gått samman och välkomnar akademiker och konstnärer från hela världen till samtal under fria former. Publiken bjuds in att delta på plats eller online.

Under fyra dagar (17–20 maj) sker interdisciplinära och genuint globala samtal under fria former enligt en modell känd från Stockholm Explorative Talks. Aktuella forskningsfrågor kommer att behandlas på nya och kreativa sätt när akademiker från hela världen erbjuds möjlighet att diskutera lösningar på vår tids globala utmaningar.

”Vi siktar högt och har arbetat med förberedelserna under flera års tid. Målet är att evenemanget blir startpunkten för en ny global akademisk rörelse som belyser akademins betydelse i samhället och samlar forskare från hela världen. Det här är ett innovativt och roligt sätt att kommunicera vetenskap och forskning på,” berättar Maria Fogelström Kylberg, vd för Stockholms Akademiska Forum som står bakom evenemanget.

Det övergripande temat för World Academic Forum Stockholm Summit detta år är samhällets utmaningar efter pandemin, vilket speglas i evenemangen under de fyra dagarna.

Stockholms stad står som värd tillsammans med 18 lärosäten

Som värdar i maj för alla programpunkterna står Stockholms stad tillsammans med samtliga 18 lärosäten i Stockholmsområdet, från Handelshögskolan till Konstfack.

”För att möta de stora och ofta komplexa utmaningar som samhället står inför måste vi arbeta tvär- och multidisciplinärt tillsammans – med forskare från hela världen. Det är en viktig väg mot framgång. Därför har vi valt att engagera oss i ett flertal av World Academic Forums spännande evenemang,” säger Sigbritt Karlsson, rektor för KTH.

"Jag räknar med sprakande tankefyrverkerier. Vi ska mötas över ämnesgränserna för att ta oss an livsviktiga frågor med kreativitet, nyfikenhet och passion, och förhoppningsvis tända många gnistor," säger Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolan och själv deltagande i ett av evenemangen under veckan.

Internationellt från start

World Academic Forum Stockholm Summit är grundat och drivs av Stockholms Akademiska Forum som är ett samarbete mellan 18 lärosäten och Stockholms stad. Att arbeta internationellt har varit självklart från start.

”Nu har vi 17 utländska lärosäten representerade i programmet och hedersgäster från olika länder, från Cambridge i Storbritannien, till Harvard och MIT i USA och vidare till Mauritius, Libanon och Ghana. Man kan ta del av programmet online från vilket land som helst. Att på detta sätt arbeta globalt är så viktigt för oss, då den akademiska diskussionen och den gemensamma problemlösningen inte ska hindras av några gränser,” berättar Maria Fogelström Kylberg.

Stockholm – en självklar hubb

Att Stockholms stad är med och finansierar evenemanget är ingen slump då samspelet mellan akademi och innovation ligger i stadens DNA. I Stockholm skapas fler miljardföretag per capita än i någon annan region i världen, efter Silicon Valley.

”World Academic Forum i Stockholm kommer bli en fantastisk mötesplats för några av världens skarpaste hjärnor med missionen att tillsammans lösa framtidens problem. Satsningen innebär också att Stockholm positionerar sig än mer som en global akademisk huvudstad, vilket ökar vår attraktionskraft på den internationella scenen. Detta är helt enkelt ett extraordinärt projekt som jag och Stockholms stad ser mycket fram emot,” säger Anna König Jerlmyr, Finansborgarråd i Stockholm stad.

Mer information om programmet och hur man kan delta som publik:

www.worldacademicforum.se

Mer information till media:

Våra hedersgäster, tillgängliga för intervjuer via presskontakt:

• Aku Kwamie, Health Systems Researcher at WHO-UNICEF-Lancet Commission, Geneva
  • Livia Tomova, Research Fellow in Cognitive Neuroscience, University of Cambridge
  • Harri Oinas-Kukkonen, Professor in Information Systems Science and Dean of Graduate School, University of Oulu, Finland
  • Zaheer Allam, Urban Strategist and Consultant, Mauritius
  • Nader El-Bizri, Professor of Philosophy and Civilization studies, The American University of Beirut

Presskontakt:

Maria Fogelström Kylberg