Mimer SQL Första Databasen för HPs nya OpenVMS-plattform

Uppsala-företaget Mimer Information Technology lanserar idag databashanteraren Mimer SQL för operativsystemet OpenVMS på HPs Integrity servrar baserade på Intel® Itanium® 2 processorn. Mimer SQL är den första relationsdatabashanteraren tillgänglig för denna nya plattform vilket gör det möjligt för OpenVMS-användare att dra nytta av HP Integrity-plattformens prestanda och skalbarhet för sina verksamhetskritiska applikationer.

Mimer SQL används i många verksamhetskritiska system på HP OpenVMS på AlphaServer-system världen över. Genom att utöka Mimers stöd för OpenVMS också till HP Integrity-familjen, kan kunderna dra nytta av en högpresterande och underhållsfri databashanterare på denna nya plattform. Mimers kompatibilitet mellan HP AlphaServer-system och Integrity-servrar gör det möjligt att flytta Mimer SQL-baserade applikationer för OpenVMS från AlphaServer till Integrity-servrar utan några förändringar. “OpenVMS är en mycket viktig plattform för Mimer, och vi är mycket glada över att idag kunna lansera Mimer SQL som första databashanterare för den nya HP OpenVMS Integrity server-plattformen,” säger Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology. ”Vi är övertygade att Mimer SQL för OpenVMS på HP Integrity servrar kommer att bli en mycket framgångsrik produkt på marknaden. Vårt nära samarbete med HP ökar marknadspotentialen ytterligare,” avslutar Stefan Eck. “Vi är förtjusta över att Mimer Information Technology i och med denna lansering har utökat sitt åtagande för OpenVMS,” säger Mark Gorham, vice president, OpenVMS Systems Division på HP, USA. ”Mimer SQL används idag framgångsrikt på många av de vertikala marknader som utnyttjar fördelarna med OpenVMS, och nu kan Mimer erbjuda ett mervärde till våra kunder på OpenVMS på HP Integrity-servrar.” Utvecklarversioner av Mimer SQL för alla plattformar, inklusive HP OpenVMS för AlphaServer, finns tillgängliga för gratis nedladdning från Mimers utvecklarwebb-plats (http://developer.mimer.com/). Utvecklarversionen av Mimer SQL för OpenVMS på HP Integrity-server släpps för gratis nedladdning den 23:e februari 2005. Om Mimer Information Technology AB Mimer Information Technology är världsledande på underhållsfria databaser med sin Mimer SQL-produkt. Mimer SQL är en lättanvänd, högpresterande och skalbar databashanterare som finns tillgänglig för OpenVMS, Windows, Linux och andra Unix-plattformar. Mimer SQL finns även för mobiltelefoner och PDA:er. Exempel på kunder som använder Mimer SQL på OpenVMS för sina verksamhetskritiska system är Volvo Car, National Blood Service (England) och DJ Galvanizing (Kanada). Företaget ingår i Upright-gruppen. För mer information: Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology AB Tel: 018-780 92 21, 0730-29 93 21 (mobil) E-mail: stefan.eck@mimer.se, Web: www.mimer.com Intel and Itanium are trademarks or registered trademarks of Intel Corporation or its subsidiaries in the United States and other countries.