Mimer SQL i amerikanskt system för hemundervisning

Couloir Software Corporation, ett framgångsrikt USA-baserat företag som utvecklar programvara för amerikanska skolor, har valt att bygga in Mimer SQL i sin e-utbildningsprodukt, ”School Assignment”. Den svenska databasen Mimer SQL är en helt integrerad komponent i produkten och används för att lagra information för lektionsplanering, läxuppföljning och kommunikationen mellan hem och skola. Couloir planerar inledningsvis att distribuera sin produkt i USA och förväntas under de närmsta tre åren att leverera miljontals CD-skivor till elever, lärare och föräldrar. School Assignment möjliggör en flexibel inlärningsprocess för elever och en ökad kontakt mellan hem och skola.

Effektiva internetkopplingar och väl utvecklad programvara har gjort begreppet ”interaktivt lärande” allt mer populärt i USA. När Couloir utvecklade sin ”School Assignment” för ett flexibelt lärande och bättre kontakt mellan hem och skola, valde man att basera produkten på databasen Mimer SQL. ”Då vi påbörjade utvecklingsarbetet utvärderade vi alla databaser vi kunde hitta och fann slutligen Mimer SQL bäst lämpad, med minimal programstorlek och ett underhållsfritt koncept. Eftersom vi kommer att leverera miljontals CD-skivor är det viktigt att databasen tar liten plats, både vid leveransen och då den är installerad. School Assignment installeras på datorer i hemmen, där tekniska prestanda skiljer sig stort, men Mimer tillhandahåller en produkt som alltid körs effektivt, oberoende av datorprestanda”, säger Gunnar Skogsholm – VD, Couloir Software. ”Först tänkte vi använda en Microsofts-databas, men sen hittade vi Mimer SQL, som visade sig passa bättre för våra behov, så vi tog ett snabbt beslut att byta databas, och det har vi inte ångrat.” “Mimer SQL Embedded är vår lösning för databaser inbäddade i andra produkter. Den ger våra kunder och deras kunder, dvs användarna av produkten, en datalagring med den absolut senaste tekniken inom underhållsfria databaser. De som använder School Assignment vet inte att det finns en databas installerad”, säger Anders R Karlsson – Säljansvarig, Mimer Information Technology. ”Mimer SQLs koncept för underhållsfria databaser är väldigt kostnadseffektivt för produkter med inbäddade databaser. Ett område där vi ser stora möjligheter för Mimer SQL är som inbyggd databas i mobiltelefoner och handdatorer, eftersom det ställs krav på effektivare hantering av den allt större informationsmängd som dessa handburna enheter innehåller.” Om Couloir Software Corporation Couloir Software Corporation är ett innovativt företag för utveckling av programvara, med specialområde inom förenkling av komplicerade och utmanande projekt. Couloir erbjuder lösningar till låg risk för projekt med hög risk. Couloir är ett privatägt företag med huvudsäte i Annapolis, Maryland, USA: Om Mimer Information Technology AB Mimer Information Technology är världsledande på underhållsfria databaser med sin Mimer SQL-produkt. Mimer SQL är en lättanvänd, högpresterande och skalbar databashanterare som finns tillgänglig för Windows, Mac OS X, OpenVMS, Linux och andra Unix-plattformar. Mimer SQL finns även för mobiltelefoner och PDA:er. Exempel på kunder som använder Mimer SQL inbäddade i sina produkter är CellaVision, Mentice, Ecovision (Sverige), Nucletron (Nederländerna) och Oasis (Australien). För mer information kontakta: Anders R Karlsson, Kundansvarig, Mimer Information Technology AB Telefon 018 780 92 32, 0730 299 205 (mobil) E-mail: anders.karlsson@mimer.se, Web: http://www.mimer.se