Mimer SQL Mobile finns nu för Nokias Series 60-plattform

Report this content

Uppsala-företaget Mimer Information Technology gör sin databashanterare Mimer SQL Mobile tillgänglig även för Nokias Series 60-plattform på Symbian OS™, operativsystemet som är den internationella industristandarden för avancerade mobiltelefoner. Detta gör det nu möjligt för utvecklare av applikationer för mobiltelefoner från ledande leverantörer som Nokia, Panasonic, Samsung och Siemens att dra nytta av den mobila databas-servern Mimer SQL Mobile. En gratis utvärderings- och utvecklarversion av Mimer SQL för Series 60-plattformen finns för nedladdning från Mimers webb (http://www.mimer.com/).

Genom att lägga till stöd i Mimer SQL Mobile även för Nokias Series 60-plattform gör Mimer Information Technology det nu möjligt för utvecklare att bygga avancerade mobila databasapplikationer för Symbian OS-baserade telefoner från LG Electronics, Lenovo, Nokia, Panasonic, Samsung, Sendo och Siemens. Mimer SQL Mobile för Series 60 är en komplett databasserver med stöd för bl.a. datakomprimering, multimedia-data och öppna standardgränssnitt. Produkten har också andra viktiga egenskaper såsom fleranvändarstöd och 100% standard-SQL – inklusive komplett stöd för transaktioner, lagrade procedurer och triggers – egenskaper man annars bara hittar i databashanterare för större system. Mimer SQL Mobile innehåller även stöd för enkel och kostnadseffektiv åtkomst till centrala databaser från mobila klienter med hjälp av GPRS och 3G. Detta gör det möjligt att erbjuda databastjänster där ett stort antal mobila klienter kommunicerar med centrala databaser. ”Vi ser en stor potential för Mimer SQL Mobile på Nokias Series 60-plattform, eftersom det är mycket viktigt för alla utvecklare av mobila lösningar att snabbt komma ut med sina produkter på marknaden. Genom att använda Mimer SQL Mobile kan utvecklarna bygga mer avancerade mobila lösningar på kortare tid”, säger Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology. ”Genom att Mimer SQL Mobile nu finns tillgänglig för de flesta Symbian OS-baserade mobiltelefoner, får utvecklare tillgång till en starkt växande marknad för sina mobila lösningar.” Mimer SQL Mobile finns redan tillgänglig för UIQ på Symbian OS-baserade telefoner från Arima, Benq, Motorola och Sony Ericsson. En beta-version av Mimer SQL Mobile 9.2 för Nokias Series 60-plattform på Symbian OS finns för gratis nedladdning från Mimers webbplats www.mimer.com. Om Mimer Information Technology AB Mimer Information Technology är världsledande på underhållsfria databaser med sin Mimer SQL-produkt. Mimer SQL är en lättanvänd, högpresterande och skalbar databashanterare som finns tillgänglig för Windows, Mac OS X, OpenVMS, Linux och andra Unix-plattformar. Mimer SQL finns även för mobiltelefoner och PDA:er. Företaget ingår i Upright-gruppen. För mer information om Mimer SQL Mobile, kontakta Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology AB Phone: 018 - 780 92 21, 0730 - 299 321 (mobil) E-mail: stefan.eck@mimer.se, Web: http://www.mimer.com Mimer is the trademark of Mimer Information Technology AB. Other company and product names may be trademarks of their respective owners.