Mimer SQL nu med DbVisualizer från Minq Software

Stockholm/Uppsala – 24 januari 2006. Minq Software, som tillverkar DbVisualizer, ”The Universal Database Tool", och Mimer Information Technology presenterar idag ett samarbete som innebär att DbVisualizer är det nya grafiska gränssnittet till databashanteraren Mimer SQL. DbVisualizer är inbyggt i Mimer SQL för Windows, Linux, Mac OS X och andra plattformar.

Den nya överenskommelsen mellan Minq Software och Mimer Information Technology betyder att en version av DbVisualizer med utökat stöd för Mimer SQL är inbyggd i alla nya versioner av Mimer SQL för Windows, Linux, Solaris och Mac OS X. DbVisualizer är ett ledande plattforms- och databas-oberoende verktyg som förenklar för databas-administratörer och utvecklare. DbVisualizer är integrerad i de utvecklar-versioner av Mimer SQL som är tillgängliga för gratis nedladdning från Mimers utvecklarwebbplats. Den inbyggda versionen av DbVisualizer som ingår i Mimer SQL kan uppgraderas genom att köpa en licens från Minq Software. “Det är mycket glädjande för oss att Mimer Information Technology valt att leverera DbVisualizer tillsammans med sina Mimer SQL-produkter”, säger Roger Bjärevall, Produktchef på Minq Software. ”Det utökade stödet för Mimer SQL i DbVisualizer är mycket trevligt, eftersom det omfattar alla objekttyper i Mimer SQL. Bäst av allt var att allt detta utvecklades utan att röra en enda rad kod i DbVisualizer.” ”Vi har genomfört en noggrann utvärdering av olika grafiska verktyg, där vi letade efter ett kraftfullt men samtidigt lättanvänt verktyg med stöd för flera plattformar. DbVisualizer från Minq Software var det verktyg som bäst uppfyllde våra krav”, säger Bengt Gunne, Utvecklingschef, Mimer Information Technology. ”Genom att inkludera DbVisualizer kan vi erbjuda Mimer SQL-användarna ett mervärde, och jag är övertygad att vårt nära samarbete med utvecklarna på Minq kommer att göra att funktionaliteten utökas ytterligare i kommande versioner.” Tillgänglighet DbVisualizer med utökat stöd för Mimer SQL finns tillgänglig för nedladdning från Minq Softwares webbplats: http://www.minq.se/products/dbvis. DbVisualizer är inbyggd i de senaste versionerna av Mimer SQL (9.2.4, 9.2.5 och senare) för Windows, Linux, Mac OS X och Solaris som är tillgängliga för gratis nedladdning från Mimers utvecklar webbplats. http://developer.mimer.com. Om Minq Software Minq Software är ett svenskt mjukvaruföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter för lasttestning och övervakning av applikationer, databaser och servrar. Företaget har sedan starten 1998 varit framgångsrikt med sina lösningar för lasttestning och databaser. Det finns mer än 200 000 användare inklusive många Global 1000-företag som IBM, Daimler Chrysler, Deutsche Bank, Ericsson, Bank of America, Toyota, McKesson och Siemens har valt lösningar från Minq Software. Om Mimer Information Technology Mimer Information Technology är världsledande på underhållsfria databaser med sin Mimer SQL-produkt. Mimer SQL är en lättanvänd, högpresterande och skalbar databashanterare som finns tillgänglig för Windows, Mac OS X, OpenVMS, Linux och andra Unix-plattformar. Mimer SQL finns även för mobiltelefoner och PDA:er. Exempel på kunder som använder Mimer SQL för sina verksamhetskritiska system är Volvo Car, National Blood Service (England), DJ Galvanizing (Kanada).och Alexander Forbes (Syd Afrika). För mer information, kontakta Minq Software AB VD Michael Rohdin Tel: 08 55602760 E-mail:michael.rohdin@minq.se, Web: http://www.minq.se/ Mimer Information Technology AB Stefan Eck, Produktchef, Tel: 018 780 92 21, 0730 299 321 (mobil) E-mail: stefan.eck@mimer.se, Web: http://www.mimer.com