Mimer SQL nu tillgänglig för Mac OS X

Mimer Information Technology, ledande utvecklare av verksamhetskritiska och mobila databaser, meddelar att Mimer SQL nu finns tillgänglig för Apples Mac OS X. Detta gör det möjligt även för Mac-användare att dra nytta av Mimer SQLs prestanda och underhållsfria drift. En gratis evaluerings- och utvecklarversion av Mimer SQL för Mac OS X finns för nedladdning från Mimers webb http://developer.mimer.com/macosx.

Mimer SQL har en lång historia som databashanterare i verksamhetskritiska system och som inbyggd i många mjukvaruprodukter. Kombinationen av hög prestanda och ”ease of use” gör Mimer SQL mycket väl lämpad för Mac OS X-plattformen och matchar Apples egen filosofi om lättanvändbarhet och enkelhet. ”Med Apples satsning på servermarknaden, och med ökande försäljning, så är detta en mycket väl vald tidpunkt att anpassa den underhållsfria och skalbara databashanteraren Mimer SQL till Mac OS X” säger Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology. ”Vi ser fram emot att nå nya grupper av användare. Det inkluderar både slutanvändare med verksamhetskritiska system och mjukvaruutvecklare som erbjuder volymprodukter på denna plattform.” Mimers ”Install & forget”-koncept låter användaren installera Mimer SQL inom ett par minuter, och under drift behövs ingen databasadministratör. ”Zero maintenance” funktionerna såsom låsningsfri transaktionshantering, automatisk databas-reorganisation, automatisk online backup, självoptimerande SQL kärna, tät OS integration och liten storlek ger användarna en väldigt låg total driftskostnad (TCO). Skalbarheten och prestandan gör det möjligt att utveckla applikationer för allt från enanvändarsystem på iBook till Xserves med tusentals användare. Mimer SQL har full support för alla etablerade databasstandarder. Detta inkluderar support för ISO SQL:1999, ODBC, JDBC och Unicode. Mimer SQL har inbyggt stöd för mer än 150 språk inklusive kinesiska, japanska och 15 olika indiska språk. Mimer SQL kan användas tillsammans med populära utvecklarverktyg såsom WebObjects, JBoss, PHP, Tomcat, Omnis och 4D. En beta version av Mimer SQL för Mac OS X finns tillgänglig för gratis nedladding från Mimers utvecklar-webb (http://developer.mimer.com/). Om Mimer Information Technology AB Mimer Information Technology är världsledande på underhållsfria databaser med sin Mimer SQL-produkt. Mimer SQL är en lättanvänd, högpresterande och skalbar databashanterare som finns tillgänglig för Windows, Mac OS X, OpenVMS, Linux och andra Unix-plattformar. Mimer SQL finns även för mobiltelefoner och PDA:er. Exempel på kunder som använder Mimer SQL på OpenVMS för sina verksamhetskritiska system är Volvo Car, National Blood Service (England) och DJ Galvanizing (Kanada). Företaget ingår i Upright-gruppen. För mer information: Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology AB Tel: 018-780 92 21, 0730-29 93 21 (mobil) E-mail: stefan.eck@mimer.se, Web: www.mimer.com Mimer is the trademark of Mimer Information Technology AB. Mac OS, Apple, iBook, Xserves are the trademarks of Apple. Other company and product names may be trademarks of their respective owners.