Sydafrikanska Alexander Forbes väljer Mimer SQL

Alexander Forbes, en ledande internationell leverantör av finansiella tjänster i Johannesburg, Sydafrika, har efter noggrann utvärdering av olika databaser valt att använda Mimer SQL från Uppsala-företaget Mimer Information Technology för sitt HP OpenVMS-baserade system för att hantera tjänstepensioner.

Alexander Forbes affärsstrategi är att snabbt och effektivt leverera personlig service till sina kunder. Företagets system för tjänstepensioner spelar en viktig roll i denna strategi, där prestanda och hög tillgänglighet är oerhört viktiga. När nu informationen i detta system måste bli tillgängligt för kunderna via ett call center men också direkt på webben, har Alexander Forbes valt att använda databashanteraren Mimer SQL på HP OpenVMS AlphaServer för att kunna uppfylla dessa krav. “Vi utvärderade ett flertal olika alternativa lösningar för vårt nya datalager. Tillförlitlighet och smidig åtkomst från fler olika teknikplattformar var här viktiga krav, men det var också viktigt att vi inte behöver göra några större förändringar i vår befintliga utvecklingsmiljö. Vi blev därför glatt överraskade när vi upptäckte att Mimer SQL kunde ge oss en bra teknisk lösning och en låg totalkostnad, med höga prestanda, lättanvändbart och prisvärda licenskostnader, jämfört med de alternativ vi hade,” säger Clinton Tamine, Projektledare, Alexander Forbes. ”Mimer SQL gör det möjligt för oss att leverera en snabb och effektiv service till våra kunder.” Från sitt huvudkontor i Uppsala har Mimer en lång erfarenhet att tillhandahålla högpresterande databasteknologi för verksamhetskritiska system världen över. “Alexander Forbes gjorde en noggrann utvärdering för sitt nya databas-system. Vi är förstås mycket glada över att de valde Mimer SQL som databaserver för sitt verksamhetskritiska system, både på tekniska och ekonomiska grunder,” säger Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology. ”Vi ser en stor potential för Mimer SQL på den sydafrikanska marknaden, där flera ny kunder är på väg.” Om Alexander Forbes Alexander Forbes är en ledande internationell leverantör av finansiella tjänster. De är listade på börsen i Johannesburg, Sydafrika, och bedriver främst verksamhet i Sydafrika och Storbritannien. För mer information, besök http://www.alexanderforbes.co.za/ Om Mimer Information Technology AB Mimer Information Technology är världsledande på underhållsfria databaser med sin Mimer SQL-produkt. Mimer SQL är en lättanvänd, högpresterande och skalbar databashanterare som finns tillgänglig för Windows, Mac OS X, OpenVMS, Linux och andra Unix-plattformar. Mimer SQL finns även för mobiltelefoner och PDA:er. Exempel på kunder som använder Mimer SQL på OpenVMS för sina verksamhetskritiska system är Volvo Car, National Blood Service (England) och DJ Galvanizing (Kanada). För mer information: Stefan Eck, Produktchef, Mimer Information Technology AB Tel: 018 - 780 92 21, 0730 - 299 321 (mobil) E-mail: stefan.eck@mimer.se, Web: http://www.mimer.com