Myndigheterna satsar på ökad digital säkerhet

Report this content

I dagarna pågår en kampanj för att öka kännedomen om den gemensamma tjänsten Mina meddelanden. Tjänsten som gör det möjligt för både företagare och privatpersoner att ta emot myndighetspost digitalt, samlat i en säker digital brevlåda.

-          Vi har hittills valt att ligga lågt med den externa marknadsföringen då vi inte haft tillräckligt många myndigheter som skickat sin post digitalt. Men nu börjar det ta fart och företagen börjar se nyttan med att ta emot post på det här säkra och miljövänliga sättet, säger Eric Thorén, beställare av tjänsten och chef för Skatteverkets kundmötesenhet.

Det som krävs för att ta emot post från myndigheterna digitalt istället för som papperspost är att företagen skaffar en säker digital brevlåda. Firmatecknaren går in på webbplatsen minameddelanden.se och skaffar en brevlåda godkänd för tjänsten med hjälp av sin e-legitimation. Finns fler firmatecknare så går de in och signerar på samma sätt och brevlådan är sedan igång.

-          All åtkomst till brevlådan kräver e-legitimation. Bara den eller de som har särskilt tillstånd av brevlådeägaren kan alltså läsa och hantera posten som kommer digitalt. Det gör att risken för identitetsstölder och bolagskapningar minimeras med den här tjänsten, fortsätter Eric Thorén.

Den digitala säkerheten i hela kedjan från avsändare till mottagare gör att myndigheterna kan skicka känsliga uppgifter digitalt. Det har tidigare inte varit möjligt på annat sätt än genom rekommenderade brev. Vanlig e-post är heller inte säkert.

-          Det medför också en kortare handläggning och snabbare svar och besked till företagen, förutom de besparingar vi gör både för samhället och för miljön genom att skicka posten digitalt istället för på papper, säger Eric Thorén.

Tjänsten Mina meddelanden är frivillig för användaren och helt kostnadsfri.

Eric Thorén, enhetschef kundmötesenheten, 010-574 84 18

Skatteverkets presstjänst, 010-574 89 60

Vid allmänna frågor, kontakta Skatteupplysningen, 0771-567 567

Mina meddelanden är utvecklad av Skatteverket i samverkan med sex andra myndigheter och har funnits sedan 2011. Idag finns ca 300 000 registrerade användare varav cirka 30 000 är företag. Finansiärer och redan anslutna myndigheter och kommuner är; Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Statens tjänstepensionsverk (SPV), Tillväxtverket, Transportstyrelsen, Tullverket., Tomelilla och Värnamo kommuner. Under 2016 kommer även CSN, Jordbruksverket, Lantmäteriet, Migrationsverket, Polismyndigheten, Riksarkivet och SKL - Sveriges Kommuner och Landsting med. Fler kommuner kommer också att ansluta.www.minameddelanden.se