Delårsrapport för Mind AB (publ), 1 januari - 30 juni 2001

Delårsrapport för Mind AB (publ), 556570-7071, 1 januari - 30 juni 2001 Såvida annat ej anges avser angivna siffror perioden 1 januari - 30 juni, 2001. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år. » Första halvårets omsättning uppgick till 108,8 (177,9) Mkr varav för andra kvartalet 51,8 (99) Mkr » Omsättningen per konsult ökade med 18%1) mellan första och andra kvartalet 2001 » Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar för första halvåret uppgick till -10,8 (-46,9) Mkr, motsvarande resultat för andra kvartalet blev - 5,4 (- 30,2) Mkr » Organisationen trimmades under perioden; den franska verksamheten avyttrades och Design & Kommunikationsenheten i Sverige avvecklades. Kostnaderna för dessa organisationsförändringar uppgick till -6,5 Mkr och har belastat perioden » Målet om ett marginellt positivt resultat före goodwillavskrivningar för andra halvåret 2001 kvarstår » Mind har fått ett antal nya kunder under andra kvartalet, bland annat Alecta, Alcatel, Bankernas ID-tjänst, Danica, Expressen, IKANO- Banken, Telenor Media, Telenor Mobil och Voktell » Efter periodens utgång har Mind genomfört en nyemission vilket fulltecknades och tillförde bolaget 42,8 Mkr före emissionskostnader » Hans Hasselgren, VD: "Omsättningen för Finans och försäkringssegmentet överträffade vår egen prognos för andra kvartalet även om omsättning och resultat för Mind totalt blev sämre än förväntat. Marknaden är fortsatt osäker men inom de segment som vi fokuserar på ser vi med försiktig optimism på efterfrågeutvecklingen framöver. Vi är inte nöjda med beläggningen under perioden men förutsättningarna för att nå en väsentligt bättre nivå finns på plats. Vi har kompetenta och erfarna konsulter i organisationen, vi har intressanta kunder och mångåriga relationer. Under perioden har anpassningen fortsatt för att möta de ändrade marknadsförutsättningarna. Det har bland annat inneburit en betydande koncentration kring integrationskunnande. Det har också inneburit försäljning av den franska verksamheten och avveckling av den svenska Design och Kommunikationsenheten. Att omsättningen per konsult ökat med 18% mellan kvartalen är ett tydligt tecken på att Mind är på rätt väg. Ett av de nya projekt Mind fått förtroendet att arbeta med är Bankernas ID-tjänst, ett mycket intressant samarbete mellan de sex affärsbankerna Danske Bank/Östgöta Enskilda Banken, FöreningsSparbanken, Handelsbanken, IKANO-Banken, SEB och SkandiaBanken. Vi är mycket stolta över att Mind fått uppdraget att leda arbetet inom detta unika samarbetsprojekt vars uppdrag är att ta fram ett gemensamt system för säker e-handel. Under juli och augusti genomförde Mind en nyemission. Emissionen tillförde bolaget 42,8 Mkr före emissionskostnader. Pengarna avser vi att använda till expansion genom väl avvägda förvärv och utgör tillsammans med den struktur vi nu uppnått en plattform för Minds fortsatta utveckling." För ytterligare information vänligen kontakta: Hans Hasselgren, VD, tel 0733-61 10 11, alternativt 410 210 00 Ingrid Fleetwood Hesser, Investor Relations, tel 0733-61 18 16 Kommande rapporttillfällen Delårsrapport januari-september 23 oktober 2001 (nytt datum) Bokslutskommuniké 2001 februari 2002 1) Exklusive den positiva påverkan på omsättningen av återföringar av tidigare reserveringar hänförliga till nätverkspionjärer ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00060/bit0002.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00060/bit0002.pdf Hela rapporten