• Mind/

Delårsrapport för Mind AB (publ) 556570-7071, 1 januari - 31 mars 2002

Delårsrapport för Mind AB (publ) 556570-7071, 1 januari - 31 mars 2002 Såvida annat ej anges avser angivna siffror perioden 1 januari - 31 mars 2002. Siffror inom parentes avser motsvarande period föregående år. · Koncernens omsättning uppgick till 20,3 (57,0) Mkr · Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar och jämförelsestörande poster uppgick till -12,8 (-5,4) Mkr. Resultatet är därmed i paritet med det uppskattade resultat som kommunicerades i april månad. · Mind AB blir efter genomförda åtgärder ett välbalanserat företag vars samtliga medarbetare representerar gedigen erfarenhet och senioritet. · Nya kunder under kvartalet: AL Data, Axcom, Banque Covefi, Cekab, Sun Microsystem och Vin & Sprit AB. · En analys av den finansiella situationen gjordes under senare delen av rapportperioden och visade ett betydligt sämre utfall än väntat i delar av verksamheten. Som en konsekvens har företagets omfattning och struktur förändrats radikalt efter periodens utgång. · Efter rapportperiodens utgång har den norska verksamheten sålts till Ergo Group. Mind Norges omsättning utgjorde 20 % AV Minds totala omsättning 2001, vilket motsvarar 35 MSEK. Ergo Group tar över verksamheten per den 1 juni 2002. Försäljningen förbättrar Minds finansiella ställning och ökar tydlighet och fokus i den kvarvarande verksamheten. Hans Hasselgren, VD: "Sedan sommaren 2000 har vi arbetat med att parera förändrade marknadsförutsättningar. Gång på gång har ledning och styrelse vidtagit åtgärder och förutsett resultat som skulle innebära att Mind visade lönsamhet. I samband med arbetet kring kvartalsbokslutet tvingades vi konstatera att Minds finansiella ställning inte höll måttet. Det blev startskottet till en total översyn av koncernen. Vi är i slutfasen av det omstruktureringsprogram som innebär stora förändringar i organisation och antal anställda. Det vi skapar är ett välbalanserat och slimmat företag med en stabil plattform att utvecklas vidare från. I kundbasen återfinns en lång rad stabila och tongivande företag vilka visat fortsatt förtroende för Mind. Antalet medarbetare kommer att vara ca 50 personer varav en mycket liten administrativ del. Kostnadskostymen är drastiskt nedskuren och Mind kommer i och med det arbete som nu görs att nå ökad senioritet med gedigen kompetens och erfarenhet. Det skulle vara förmätet att hävda att vi nu slutligen lyckats forma just den organisation som kommer att nå uthållig lönsamhet. Samtidigt måste jag konstatera att när vi avvecklat dotterbolaget Solutions och sålt den norska verksamheten framstår det som inte bara möjligt, utan troligt. Redan nu har vi nått en debiteringsgrad som ligger i paritet med de bättre i branschen." För ytterligare information vänligen kontakta: Hans Hasselgren, VD, tel 0733-61 10 11, alternativt 410 210 00 Ingrid Fleetwood Hesser, Investor Relations, tel 0733-61 18 16, alternativt 410 210 00 Kommande rapporttillfällen: Bolagsstämma 20 juni 2002 Delårsrapport andra kvartalet 23 augusti 2002 Mind är en konsult inom IT- och affärsutveckling med fokus på affärs-, system- och applikationsintegration. Bland Minds kunder finns AstraZeneca, Ericsson, Fora, FöreningsSparbanken, Nordea, OM, Scandinavian Leisure Group samt Telia, Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/17/20020517BIT01000/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/17/20020517BIT01000/wkr0002.pdf Hela rapporten