Mind genomför kostnadsbesparingsprogram

Mind genomför kostnadsbesparingsprogram Mind AB (publ) har under det senaste året successivt renodlat och tydliggjort erbjudandet till sina kunder. Detta har skett genom såväl avveckling som förvärv av verksamheter. Bolaget erbjuder kvalificerade tjänster inom systemutveckling, affärs- och systemintegration. Omvärldsfaktorer som nedgången i konjunkturen och den ökade osäkerheten på marknaden har dock medfört att Mind ser det som nödvändigt att vidta ytterligare effektiviserings- och besparingsåtgärder. Mind varslar därför idag om uppsägningar av ett tjugotal personer i den svenska verksamheten. Samtidigt kallas till MBL-förhandlingar med berörda fackförbund. Vidare har Mind beslutat föreslå en ny lönemodell att gälla från den 1 februari 2002 vilken innebär en större del rörlig ersättning till konsulter och säljare. Koncernledningens, övriga chefers och administrativ personals löner föreslås sänkas. Fasta kostnader väntas i och med neddragningen att minska med ca 1 Mkr per månad från och med juni 2002 vilket motsvarar knappt 10 % av Minds totala kostnader. För ytterligare information, vänligen kontakta: Hans Hasselgren, Verkställande direktör +46 (0)8 410 210 11 Ingrid Fleetwood Hesser, Investor Relations +46(0)8 410 218 16 Mind AB (publ) är en konsult inom IT- och affärsutveckling med fokus på affärs-, system- och applikationsintegration. Mind AB finns representerat i Sverige och Norge och består av affärsområdena Mind Finance, Mind Solutions och Mind Norge. Bland Minds kunder finns AstraZeneca, Birka Energi, Ericsson, Fora, FöreningsSparbanken, Nordea, OM, Scandinavian Leisure Group, Telia, K-Bank (Kreditkassen) och Canal Digital. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/22/20020122BIT00120/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/22/20020122BIT00120/bit0002.pdf