Sämre resultat än väntat i delar av Mind

Sämre resultat än väntat i delar av Mind En analys av den finansiella situationen i Mind AB (publ) har visat ett väsentligt sämre utfall än väntat i delar av verksamheten. Den situation som uppkommit är ett resultat av den fortsatt låga beläggningen under årets tre första månader. Styrelsen har i den tryckta årsredovisningens förvaltningsberättelse uttalat att "bolagets finansiella ställning är fortsatt tillfredsställande". Mot bakgrund av den negativa utvecklingen och att den tryckta årsredovisningen var under distribution, ansåg sig styrelsen föranledd att begära handelsstopp i bolagets aktie måndagen den 8 april. Preliminära siffror visar att första kvartalets resultat kommer att bli en förlust om 15 till 20 Mkr. Utöver detta föreligger nedskrivningsbehov på vissa av moderbolagets tillgångar. För att få tid att göra nödvändiga analyser har styrelsen fattat beslut om att skjuta på rapporteringen av första kvartalets resultat till den 17 maj och den ordinarie bolagsstämman till den 20 juni 2002 kl 10.00. Operationellt är kraftfulla åtgärder under utarbetande och kommer att verkställas. Målet är att skapa en nedbantad organisation med lönsamhet och en effektiv kostnadsstruktur. Syftet är att säkerställa den sunda verksamheten inom Mind. Styrelsen har fattat beslut om att undersöka möjligheterna till avnotering av Mindaktien. Som ett första steg kommer Mind att begära att handeln i aktien flyttas till Stockholmsbörsens observationslista. Styrelseledamöterna Cecilia Geijer-Haeggström, Jörgen Larsson och Stefan Wigren har valt att på egen begäran avgå ur styrelsen med omedelbar verkan. För ytterligare information, vänligen kontakta: Hans Hasselgren, Verkställande direktör +46 (0)8 410 210 11 Ingrid Fleetwood Hesser, Investor Relations +46(0)8 410 218 16 Mind är en konsult inom IT- och affärsutveckling med fokus på affärs-, system- och applikationsintegration. Mind AB finns representerat i Sverige och Norge och består av affärsområdena Mind Finance, Mind Solutions och Mind Norge. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O- lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/15/20020415BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/15/20020415BIT00160/wkr0002.pdf