• Mindark PE AB/

Mindark tar över förvaltningen av planeten Rocktropia som ska drivas av Entropia Universe nya AI president

Mindark PE AB, den svenska utvecklaren av Entropia Universe, som lanserades i januari 2003 och är ett av världens äldsta MMO och det enda MMO/metaverse som har en riktig ekonomi med spelvalutan kopplad till USD, tar över utvecklingen av Planet Rocktropia, en virtuell värld med popkulturtema som har varit live på Entropia Universe-plattformen sedan 2010. Den nya styrningen av Rocktropia är en del av Mindarks banbrytande initiativ att använda en AI President för att hantera och driva sitt universum.

Rocktropia grundades av kändisavataren Jon ”NEVERDIE” Jacobs och är utformad som en portal med popkulturtema in i Entropia Universe. Genom ett partnerskap med Universal Licensing and Publishing har Rocktropia varit värd för filminspirerade evenemang och destinationer, inklusive ”Hunt The Thing”, som sammanföll med 2011 års nyinspelning och biopremiär av ”The Thing”, och ett episkt ”King Kong”-äventyr. Planeten har också ikoniska musikdestinationer som Lemmy's Castle, en medeltida fästning som vaktas av demonavkommor, designad av den avlidne rockikonen Lemmy Kilmister från Motörhead och förvaltad av hans son, Paul Inder Kilmister.

Den nya styrningen av Rocktropia kommer att ge Mindark fria händer att fullt ut integrera kraftfulla generativa AI-system i planetens backend, vilket förbättrar framtida utveckling, optimerar spelbalansen och anpassar användarupplevelsen till individuella spelares preferenser. Detta steg kommer också att förenkla den pågående grafiska uppgraderingen av alla planeter i Entropia Universe till Unreal Engine 5.

Jan Welter, grundare av Entropia Universe, kommenterade affären: ”Fjorton år efter lanseringen har Rocktropia, den första självständigt utvecklade och drivna planeten som lanserades på Entropia Universe-plattformen, fortfarande en enorm potential som en primär popkulturell destination i utvecklingen av vårt metaverse. Rocktropia har en passionerad och lojal användarbas. Vi är glada över att de senaste framstegen inom generativ AI har tillhandahållit den teknik som gör det möjligt för Entropia Universe att fortsätta utvecklas till det metaverse som hela världen hoppas kommer att uppstå. Vår styrning av Rocktropia och vår integration av AI säkerställer vi att planeten kommer att fortsätta att uppgraderas med nya system och nytt innehåll, och förbli en aktiv destination i metavärldens pågående historia."

I och med Rocktropias överlämnande till Mindark kommer Jon ”NEVERDIE” Jacobs att avsluta sin status som Entropia Universe Planet Partner och kliva av sin roll som The President of Virtual Reality, en position som han antog 2016 som en plattform för att kämpa för verkligt jobbskapande i metaversen mitt i den potentiella minskningen av arbetstillfällen globalt till följd av framsteg inom AI.

Jon NEVERDIE Jacobs kommenterade: ”I och med överlämnandet av Rocktropia till Mindark och AI Presidenten kommer jag äntligen, efter över ett decennium av planetutveckling, att kunna njuta av Entropia Universe enbart ur en spelares synvinkel igen, och det första jag kommer att göra är att anordna en stor fest på Club NEVERDIE för att fira!”

När den nya riktningen av Rocktopias utveckling har implementerats, planerar Mindark att introducera nya möjligheter senare under året som gör det möjligt för rymdskepp att spränga och bryta resurser från asteroider för att låsa upp nya teknologier.

För mer information, kontakta:

marketing@mindark.com
MindArk PE AB (publ)