MindArk VD-brev, Q2 2023

Bästa aktieägare,

Vi vet att många av er aktieägare gärna vill ha kontinuerliga uppdateringar om MindArk och Entropia Universe utöver de pressmeddelanden som skickas ut till marknaden. Därför har vi på MindArk beslutat att jag kommer att författa VD-brev till marknaden en gång i kvartalet. Ambitionen är att öka vår kommunikation och hålla er uppdaterade om vad som händer på bolaget. Med detta sagt är vårt huvudfokus att fortsätta utveckla Entropia Universe och prioritera våra resurser därefter, allt för att skapa värde till våra aktieägare och användare.

Vi är nu inne i årets andra kvartal och jag vill givetvis passa på att ge er en uppdatering om vad vi har för oss på MindArk. Först och främst är det ett nöje att kunna berätta att vi för Entropia Universe Unreal har lämnat pre-production fasen för att nu vara i produktion. Det har varit under pre-production som vi har gjort grundarbetet för att säkerställa att arbetet senare under projektet ska vara så effektivt som möjligt. Vi har etablerat pipelines, utvecklat verktyg, designat tekniska system, allt i förberedande syfte. Nu när vi har gått in i produktionsfasen innebär det att de mest centrala spelmekanismerna som designats och godkänts under pre-production fasen nu kommer implementeras i produktionskvalitet. Det innebär också att spelvärlden som användarna kommer att uppleva byggs upp enligt de regler och verktyg som fastställdes i föregående fas. Dessutom är det i produktionsfasen som resurser kommer att läggas på att skapa de olika tillgångar som behövs framöver, inklusive 3D-modeller som avatarer/karaktärer, varelser, vegetation och användargränssnitt. Vi kommer under produktionsfasen att implementera alla de delar som krävs för att få en komplett gameplay loop och de system som behövs för en stabil miljö. I detta finns också automatiserade tester för att se till att produkten når den kvalitet som vi eftersträvar. Även om en hel del av utvecklingen fokuserar på Entropia Universe Unreal, ser vi också till att nuvarande Entropia Universe får den kärlek och omsorg som behövs för att kontinuerligt leverera värde och underhållning för våra användare.

Om vi lämnar Entropia Universe för en stund och istället fokuserar på MindArk som bolag, är det nu nästan tre månader sedan vi noterades på Spotlight Stock Market. Efter omställningen till den noterade miljön, kommer vi nu genomföra ett antal olika initiativ för att öka marknadens kunskap och förståelse för MindArk och vår verksamhet. I veckan meddelade analyshuset Kalqyl att de påbörjat bevakning av MindArk och att de inom en snar framtid ska publicera en initieringsanalys. Vi strävar också efter att öka vår närvaro i det fysiska rummet. Under mars månad var MindArk på plats i San Fransisco för Game Developers Conference 2023 och ambitionen är att medverka på flera olika events i både gaming- och investerarkretsar. Vi är fast beslutna att skapa en större kännedom om MindArk och Entropia Universe.

MindArks ledningsgrupp utvärderar löpande nya tillväxtmöjligheter och verksamhetsförbättringar. Ett exempel på detta är den pågående globala omställningen som sker med Artificiell Intelligens där tech-industrin nu introduceras till innovativa verktyg på daglig basis. Vi kommer vidare att utöka integreringen av AI i olika avdelningar inom MindArk, något som vi bedömer kommer leda till ökad produktivitet, och med tiden lägre kostnader.

Avslutningsvis är vi övertygade om att Entropia Universe Unreal kommer att bli en positiv förändring för vår verksamhet och vi gör allt för att säkerställa dess framgång. Med detta sagt önskar jag er fortsatt trevlig vår och hoppas ni ser fram emot nästa VD-brev.

Vänliga hälsningar,

Henrik Nel Jerkrot, VD