New Treasure Island i Entropia Universe blir världens största försäljning av deeds i ett metaverse

Report this content

Det har aldrig varit lättare att äga deeds, vilket kan liknas vid andelar, i en egendom i ett metaverse. Snart kommer 800 000 deeds i New Treasure Island i den virtuell värld Entropia Universe vara möjliga att köpa för 1 USD styck. Tidigare erbjudanden om att äga deeds och egendomar i Entropia Universe har visat sig bli lönsamma. Bakom Entropia Universe står det svenska företaget MindArk med bas i Göteborg.

Deeds i New Treasure Island kommer att vara tillgängliga för allmänheten från och med 1 december klockan 12.00 svensk tid. New Treasure Island blir då det tredje landområdet i Entropia Universe som listas på Entropia Exchange sedan den virtuella världen skapades 2003. MindArk har sedan dess kontinuerligt höjt ribban för virtuella upplevelser online genom att erbjuda möjligheten att köpa och sälja saker inne i den virtuella världen med riktiga pengar. Detta har gjort att Entropia Universe i dag är världens äldsta metaverse med real cash economy.

Tack vare fantastiska stränder, unik geografi, enorma resurser och frodiga jaktmarker har Treasure Island länge varit ett populärt besöksmål för ambitiösa nybyggare på planeten Calypso i Entropia Universe. Nyligen drabbades denna bördiga vulkaniska ö av en jordbävning som utvidgade ön och gjorde så att en tidigare underjordisk flod, mellan Penzancesjön och det närliggande havet, kom i dagen. Detta har skapat större utrymme för värdefull jakt.

För inte så länge sedan träffades också Treasure Island av en meteorit som förde med sig DNA, som inte tidigare har funnits på planeten Calypso, till Treasure Islands stränder. Detta har gjort att de ondskefulla varelserna Daspletor och Cornoanterion har kunnat etablera sig på Calypso för första gången. Dessa seismiska förändringar på ön har resulterat i att den har döpts om till New Treasure Island.

Fakta om...

New Treasure Island
Yta: 64 kvadratkilometer, vilket innebär att New Treasure Island är något större än Manhattan och ungefär lika stor som Gotska sandön.
Plats: Planet Calypso, Entropia Universe.
Vanliga varelser: Hogglo, Leviathan, Frescoquda och Letomie.
Vanliga mineraler: Lysterium och Blausariam.

Fullständiga detaljer

Entropia Exchange
New Treasure Island blir det tredje landområdet som listar virtuella deeds på Entropia Exchange, som startade sin verksamhet i Entropia Universe under våren 2019.

De 800 000 New Treasure Island-deedsen kommer att erbjudas för 10 PED vardera, vilket motsvarar 1 USD. Innehavarna av dessa deeds kommer att dela på 50 procent av de intäkter som genereras på ön till Planet Calypsos planetpartner. Intäkterna kommer att distribueras varje vecka.

Hur man skaffar New Treasure Island deeds
Nya Treasure Island deeds kan förvärvas via Entropia Exchange på entropiauniverse.com med start klockan 12.00 1 december.

Tidigare försäljningar av egendomar och deeds i Entropia Universe
2005
En asteroid som kretsar kring planeten Calypso med rymdresorten, "Club NEVERDIE", köptes för 100 000 USD.
2009 Rymdstationen Crystal Palace auktionerades ut för 330 000 USD, vilket noterades i Guinness rekordbok som det dyraste köpta virtuella föremålet.
2010 Resorten "Club NEVERDIE" överfördes mellan Entropia Universe-användare till den rapporterade summan 635 000 USD.
2011 60 000 Calypso Land Deeds, med ett nominellt värde av 6 miljoner USD, förvärvade av Entropia Universe-användare. Det nuvarande marknadsvärdet är över 18 miljoner USD.
2013 Monria, en måne till planeten Calypso, auktionerades ut för 150 000 USD.
2016 Arkadia Underground Deeds auktionerades ut för totalt 1 miljon USD. Aktuellt marknadsvärde överstiger 2 miljoner USD.
2019 Crystal Palace Space Station-deeds noterades på Entropia Exchange för ett totalt värde av 500 000 USD. Det nuvarande marknadsvärdet är cirka 915 500 USD.

Om Entropia Universe
Entropia Universe är världens äldsta virtuella värld med real cash economy som skapades av det svenska bolaget MindArk 2003. Sedan dess har Entropia Universe kontinuerligt höjt ribban för virtuella upplevelser online. I Entropia Universe används den virtuell valutan Project Entropia Dollars, PED, som användarna kan ta ut som pengar till sina verkliga bankkonton. Genom Entropia Universes planetpartnerprogram bygger och underhåller utvecklare från hela världen sina egna planeter inom Entropia Universe-systemet. Var och en av planeterna har sitt eget unika tema och sin egen design.

Mathias Gustavsson, marketing manager, 0735152535, matgus@mindark.com

Entropia Universe drivs och utvecklas av det svenska företaget MindArk med bas i Göteborg. www.mindark.com