Energimyndigheten beviljar finansiering till Minestos innovativa energiteknik

Det svenska miljöteknikbolaget Minesto erhåller ytterligare offentligt stöd och finansiering för utvecklingen och kommersialiseringen av bolagets havsenergiteknik Deep Green. Energimyndigheten har beviljat Minesto 12,5 miljoner kronor för utvecklingen av bolagets marina kraftverk DG100.

– Klimatförändringarna och omställningen till förnybar energi är en global utmaning där svensk teknologi som Minestos kan spela en väsentlig roll. Därför är det avgörande att det svenska innovationssystemet är involverat i denna utveckling och stöttar vad som kan bli en ny svensk exportframgång, säger Martin Edlund, VD på Minesto.

Minesto utvecklar en patenterad teknologi för att producera grön el ur tidvatten- och oceanströmmar. Då det inte finns någon tillräcklig tidvattenresurs runt Sveriges kuster bedriver det Göteborgs-baserade bolaget verksamhet och projekt även i Storbritannien, på Färöarna och Taiwan.

Teknik- och produktutvecklingen sker dock i Sverige och Energimyndigheten har nu beviljat Minesto finansiering om 12,5 miljoner kronor som ska stötta framtagande av det första marina kraftverket av Minestos DG100-modell.

De första installationerna av DG100 kommer att ske på Färöarna, något Minesto nyligen beviljades finansiering för av EU-kommissionen.

– Vi har nu två offentliga instanser från EU och Sverige som oberoende av varandra stöttar färdplanen för att ta vår produkt till marknaden. På Färöarna är vi del av ett av världens mest ambitiösa projekt för omställning till förnybar energi. Det är den perfekta kontexten för att visa hur energi från tidvattenströmmar med Minestos teknik kompletterar sol och vind för att skapa hållbara energisystem, säger Martin Edlund.

Martin Edlund
VD Minesto AB

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Minesto AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande vid datum och tidpunkt enligt ovan.

Med beviljade utvecklingsmedel om mer än 40 miljoner euro från bland andra Europeiska regionala utvecklingsfonden, European Innovation Council och InnoEnergy är Minesto EU:s största investering inom marin energi.

Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via bit.ly/Minesto_media.