EU-kommissionen stödjer Minestos plan för kommersiellt genombrott

Det svenska miljöteknikbolaget Minesto har blivit utvalt av Europeiska kommissionen till fas 1 av SME Instrument som är en del av det större EU-programmet Horizon 2020. Minesto beviljas därmed finansiering för att tillsammans med kund utföra en förstudie med syfte att understödja kommersialiseringen av Minestos unika Deep Green-teknologi.

– Detta bidrag understryker Minestos branschledande förmåga i att erhålla offentlig finansiellt stöd från EU. Än viktigare visar det också att EU-kommissionen bekräftar och stödjer vårt tillvägagångssätt för marknadsetablering som baseras på initialt småskaliga installationer med tidig kundinvolvering, säger Martin Edlund, VD på Minesto.

Med stöd från potentiella kunder och partners på Färöarna, i Frankrike och Belgien och i konkurrens med 2 148 andra ansökningar från små och medelstora företag (SME) i 43 länder, var Minestos ansökan en av få som valdes ut av EU-kommissionen.

Det beviljade anslaget i fas 1 om 50 000 euro kommer att användas för en förstudie av kommersiella Island Mode-installationer (”off grid” eller autonoma installationer) av Minestos marina kraftverk DG100. Förutom att utgöra en kommersiell produkt som möjliggör snabbare marknadsetablering och volymuppskalning har DG100-systemet också en nyckelroll i kommersialiseringen och den industriella utrullningen av Minestos Utility Scale-system, som riktar sig mot bolagets huvudsakliga marknad: installationer av storskaliga parker.

SME Instrument är en del av EU-kommissionens forsknings- och utvecklingsprogram Horizon 2020 och stöder innovativa idéer för produkter, tjänster eller processer som är redo att erövra globala marknader. Det främsta målet är små och medelstora företag med hög innovationsgrad, tydlig kommersiell ambition samt potential för stor tillväxt och internationalisering.

SME Instrument är uppdelat i olika faser med finansiering om 50 000 euro genomförbarhetsstudier i fas 1. I fas 2 finns finansiering i storleksordningen 500 000–2,5 miljoner euro eller mer tillgänglig för innovationsutveckling och demonstration.

– Vi ser fram emot att tillsammans med kunder i form av elbolag delta och konkurrera om finansieringen i SME Instruments fas 2, säger Martin Edlund.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Minesto AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 21 juni 2018 kl. 14:00 CET.

Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via bit.ly/minestomedia.

Citat

Detta visar att EU-kommissionen bekräftar och stödjer vårt tillvägagångssätt för marknadsetablering.
Martin Edlund, VD