Martin Edlund till BBC: "Energi från tidvatten är Wales nya kolindustri"

BBC Wales rapporterar idag om Minesto och den walesiska sektorn för marin energi. Nyhetsinslaget betonar den enorma potentialen för tidvattensenergi i Storbritannien och understryker att även att branschen åtnjuter betydande stöd från den walesiska regeringen saknas system för prisstöd från den brittiska regeringen.

– Det är dags för den brittiska regeringen att ompröva sin energipolitik, citeras Wales regering.

Minesto och bolagets verksamhet i norra Wales lyfts fram i inslaget och VD Martin Edlund säger till BBC:

– Om du tittar på potentialen för energi från tidvatten i Wales är detta landets nya kolindustri, med den stora skillnaden att denna gång kommer den att vara för evigt.

Nyheten har rullat kontinuerligt på BBC Wales Radios nyhetssändningar under hela morgonen tillsammans med ett särskilt inslag där Sue Barr från branchorganisationen Marine Energy Council bland annat lyfter fram den ekonomiska nyttan som den marina energisektorn levererar till landsbygdsområden som Anglesey i norra Wales där Minesto är verksamma.

Webbversionen av nyhetsrapporten finns att läsa här.

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet. Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar. I maj 2015 beviljades Minesto en investering på 13 miljoner euro från Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Welsh European Funding Office, för den kommersiella lanseringen av Deep Green. Minesto grundades år 2007 och bedriver verksamhet i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.