Minesto beviljas EU-finansiering för etableringsprojekt i Frankrike

Det svenska teknikföretaget Minesto, ledande utvecklare inom marin energi, har fått godkännande för ett EU-finansierat projekt som syftar till att installera företagets unika teknologi för förnybar energi i Frankrike. Installationen kommer att ske vid Paimpol-Bréhat, en testplats ansluten till det franska elnätet och som drivs av det franska elbolaget EDF med stöd av regionen Bretagne.

Som en del av ett större EU-finansierat projekt som kallas TIGER har Minesto beviljats offentliga utvecklingsmedel om cirka 2,4 miljoner euro för att tillverka, installera och driftsätta bolagets marina energikonverterare DG100 vid en elnätsansluten installationsplats som drivs av elbolaget EDF utanför Bretagnes kust.

”Leveransen av detta projekt är i linje med vår strategi för kommersialisering. Projektet positionerar oss i kontinentala Europa och stärker vår relation med ett av världens största energiföretag. Det kommer också att demonstrera Minestos Deep Green-teknologi längs med den europeiska atlantkusten. Detta är en betydande tidvattenresurs som gränsar till många länder, alla med det gemensamma behovet att ställa om till förnybara energisystem”, säger Martin Edlund, VD för Minesto.

Tidal Stream Industry Energiser Project, känt som TIGER, är ett omfattande projekt med en total budget om 46,8 miljoner euro, varav 28 miljoner euro kommer från Europeiska regionala utvecklingsfonden via programmet Interreg France (Channel) England.

TIGER-projektet har utvecklats för att påskynda implementeringen av energiteknik som utnyttjar tidvattenströmmar i Frankrike och Storbritannien. Sammanlagt 19 partners från industri och akademi deltar i projektet, vilket är första gången som ett så stort antal ledande utvecklare och intressenter har samlats i ett och samma projekt med målet att stötta den industriella utvecklingen av tidvattenenergi.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Minesto AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s förordning nr 596/2014 om marknadsmissbruk (MAR). Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande vid datum och tidpunkt enligt ovan.

Minesto är en ledande teknikutvecklare inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet.

Med beviljade utvecklingsmedel om mer än 40 miljoner euro från bland andra Europeiska regionala utvecklingsfonden, European Innovation Council och InnoEnergy är Minesto EU:s största investering inom marin energi.

Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via bit.ly/Minesto_media.