Minesto deltar vid Taiwan–Sweden Joint Business Council Meeting

Martin Edlund, VD för det ledande svenska miljöteknikbolaget Minesto, har anslutit till den svenska näringslivsdelegation som deltar vid det 32:a Taiwan–Sweden Joint Business Council Meeting i Taipei den 26 september 2016. Delegationen leds av statssekreteraren hos Sveriges EU- och handels­minister.

Taiwan–Sweden Joint Business Council Meeting är en viktig plattform för näringslivskontakter och mellanstatliga relationer, för att utforska affärsmöjligheter mellan Taiwan och Sverige. Temat för årets möte är Smart Cities & Living där ett fokusområde är förnybar energi. Taiwanesiska och svenska regeringstjänstemän, företagsledare och forskare kommer att samlas för att presentera och diskutera nyskapande innovation och teknologi för hållbara lösningar.

Minestos VD Martin Edlund kommer att resa till Taiwan i slutet av september tillsammans med den svenska näringslivsdelegation som leds av Oscar Stenström, statssekreterare hos EU- och handels­minister Ann Linde.

– Det här är ett ypperligt tillfälle att presentera Minesto samt att bygga och fördjupa våra relationer med såväl näringslivsaktörer som offentliga intressenter i Taiwan. Taiwan är en primär marknad för Minesto; landets stora områden av långsamma havs- och tidvattenströmmar passar vår unika teknologi för tidvattenenergi, Deep Green, mycket väl, säger Martin Edlund.

Deep Green är det enda beprövade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna energi från långsamma vattenströmmar. Enligt National Taiwan Ocean University kan havs- och tidvattenströmmar i framtiden stå för cirka 50 procent av Taiwans energibehov. Marin energi har nyligen uppmärksammats i taiwanesiska medier då det har rapporterats i positiva ordalag om ett mångårigt inhemskt forskningsprojekt kring kraftgenerering från havsströmmar. Den taiwanesiska regeringen har tidigare deklarerat att marin energi kommer att vara ett nyckelområde i landets framtida energimix, och president Tsai Ing-wen har sagt att Taiwans kärnkraft bör fasas ut till 2025.

– Tidvattenteknologier som vår skapar tillförlitlig, inhemsk och hållbar energiproduktion. Vi har nu under några år fört dialoger med branschföreträdare i Taiwan kring affärssamarbeten och en första demoinstallation av Deep Green. Ambitionen är att detta Joint Business Council Meeting ska sätta ytterligare fart på dessa dialoger likväl som att skapa nya möjligheter för vårt marknadsinträde i Taiwan, säger Martin Edlund.

Dr Martin Edlund
VD, Minesto AB

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion från långsamma havs- och tidvattenströmmar.

Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda beprövade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar marin energi från relativt långsamma vattenströmmar.

Minesto grundades år 2007 och har kontor i Göteborg, Holyhead, Wales och Portaferry, Nordirland. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Minestos Certified Advisor är G&W Fondkommission. Läs mer på www.minesto.com

Bilder på Minestos ledningsgrupp och Deep Green finns att ladda ned från Minestos webbplats.

Följ Minesto på Twitter: @MinestoAB.

Citat

Martin Edlund, VD