Minesto News Update 15 maj 2020

• CNBC rapporterar om Minesto
  • Video: Presentation på Redeye Next Generation Renewables
  • Analytiker: Tre favoriter bland svenska tillväxtbolag
  • “Wales ‘Energi-ö’ perfekt positionerad för utvecklingen av sektorn för marin energi”
  • Studie: Tidvattenkraft kan ha väsentlig betydelse för Färöarnas elnät

CNBC rapporterar om Minesto

Minesto och dess samarbetspartner SEV är i fokus i en artikel av CNBC, ett av världens största medier inom finans- och ekonominyheter. CNBC rapporterar om Färöarnas övergång till 100 procent förnybar energi år 2030 och Minestos och SEVs gemensamma ambition för att göra energi från tidvattenströmmar till en bärande del av Färöarna elmix.

Läs hela artikeln här.

Video: Presentation på Redeye Next Generation Renewables

Minesto medverkade den 12 maj i ett investerar-event med fokus på ny grön energiteknik, ”Next Generation Renewables”, arrangerat av Redeye. Med respekt för situationen med coronaviruset medverkade VD Martin Edlund via videolänk för att presentera bolagets verksamhet och projekt.

Se presentationen här.

Analytiker: Tre favoriter bland svenska tillväxtbolag

I en artikel i Dagens Industri listar den internationella analytikern Angelica Lips da Cruz Minesto som en av tre favoriter bland svenska tillväxtbolag.

Läs artikeln här.

Minesto och ön Anglesey i norra Wales lyfts fram i en artikel om utvecklingen av marin energi i Wales.

Läs artikeln här.

Studie: Tidvattenkraft kan ha väsentlig betydelse för Färöarnas elnät

Preliminära resultat från studier i ett doktorandprojekt kring energibalansen och stabiliteten i Färöarnas elsystem visar att energi från tidvattenströmmar har potential att bli en betydande energiresurs för att balansera andra oförutsägbara förnybara energikällor.

Läs mer här.

Minesto är en ledande teknikutvecklare inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet. Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar. Med beviljade utvecklingsmedel om mer än 40 miljoner euro från bland andra Europeiska regionala utvecklingsfonden, European Innovation Council och InnoEnergy är Minesto EU:s största investering inom marin energi. Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.