Minesto News Update 16 mars 2018

• Minesto uppmärksammat i det brittiska parlamentet
  • Ledig tjänst: Control System Engineer
  • Martin Edlund talare på branschkonferens tillsammans med Wales finansminister och EUs Felix Leinemann
  • Boj för mikronätssystem färdigställd

Minesto uppmärksammat i det brittiska parlamentet

Albert Owen, parlamentsledamot för Anglesey, Wales lyfte fram Minesto och bolagets engagemang i Anglesey i det brittiska underhuset (House of Commons) tidigare i veckan. Läs mer här.

Ledig tjänst: Control System Engineer

Till vårt team i Göteborg söker vi en erfaren ingenjör som vill följa med på vår resa för att bygga en mer hållbar framtid. Huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar design och programmering av sofistikerade kontrollsystem till Minestos unika Deep Green-teknologi. Sista ansökningsdag är 28 mars. Läs mer om tjänsten och ansökan här.

Mark Drake, Cabinet Secretary for Finance i Wales (motsvarande Sveriges finansminister) och Felix Leinemann, enhetschef på Europakommissionens generaldirektorat för havsfrågor är huvudtalare på branschorganisationens Marine Energy Wales årliga konferens, där även Minestos VD Martin Edlund är inbjuden som talare. Läs mer här.

Boj för mikronätssystem färdigställd

Malin Group har slutfört tillverkningen av den boj i vilken ett mikronätssystem (micro grid system) ska sitta och som kommer att utgöra en viktig del i testningen och driften av Minesto första Deep Green-system DG500 som ska installeras i Holyhead Deep, Wales. Läs mer här.

Du får det här nyhetsbrevet då du har anmält dig som prenumerant av pressmeddelanden från Minesto.

Minesto är en ledande teknikutvecklare inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet. Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar. Med beviljade utvecklingsmedel om mer än 40 miljoner euro från bland andra Europeiska regionala utvecklingsfonden, European Innovation Council och InnoEnergy är Minesto EU:s största investering inom marin energi. Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.