Minesto News Update 17 september 2018

• EU-stöd till havsenergi på agendan vid nordiskt event i Bryssel
  • DNV GL: Investeringar i förnybar energi trefaldigas till 2050
  • ”AWTEC 2018 understryker betydelsen av marin energi i Asien”
  • Minesto på första nyhetsplats i Dagens Industri
  • Namngivning av en världsunik drake
  • Minesto-ceremoni sätter fokus på Wales potential inom marin energi

EU-stöd till havsenergi på agendan vid nordiskt event i Bryssel

I torsdags deltog Minesto vid ett event i Bryssel arrangerat av Ocean Energy Sweden och Ocean Energy Europe, där nordiska teknikutvecklare tillsammans med representanter från EU-kommissionen diskuterade möjligheter och utmaningar för havsenergisektorn i takt med att den går mot kommersialisering. Läs mer här.

DNV GL: Investeringar i förnybar energi trefaldigas till 2050

DNV GL, världens största rådgivare inom förnybar energi samt olje- och gasindustrin, har släppt sin rapport Energy Transition Outlook 2018. I rapporten spår DNV GL att investeringar i förnybar energi fram till år 2050 trefaldigas och kommer att uppgå till 2 400 miljarder USD.

Enligt DNV GL går utvecklingen mot en allt mer koldioxidfri energimix snabbt, men ”inte tillräckligt snabbt för att möta tvågradersmålet. En stark kombination av flera åtgärder är det enda sättet för världen att uppfylla Parisavtalets ambitioner.”

– Vi måste dra nytta av energiomställningens kostnadsfördelar och vidta extraordinära åtgärder för att skapa en hållbar framtid. Vi har ett fönster med möjligheten att öka energieffektiviteten, förnybar energi samt geologisk lagring av koldioxid för att uppfylla Parisavtalet, men vi måste agera nu, säger Remi Eriksen, Group President and CEO för DNV GL.

Läs mer och ladda ned rapporten här.

”AWTEC 2018 understryker betydelsen av marin energi i Asien”

Minesto deltog förra veckan vid den fjärde upplagan av Asian Wave and Tidal Energy Conference (AWTEC), den största konferensen inom marin energi i Asien. VD Martin Edlund var en av två som var inbjudna att ge ett Invited Speech, och Minesto stod tillsammans med det lokala universitetet även värdar för en teknisk rundtur som lockade nästan 100 besökare. Läs mer och se bilder från AWTEC 2018 här.

Minesto på första nyhetsplats i Dagens Industri

Minesto omnämndes nyligen på det första nyhetsuppslaget i Dagens Industri, i samband med att tidningen gjorde en genomgång av Midroc-koncernens svenska listade portföljbolag. Artikeln finns att läsa för prenumeranter via denna länk.

Namngivning av en världsunik drake

Minestos första kraftverk i kommersiell skala har namngetts vid en ceremoni i Wales. Läs mer här.

Minesto-ceremoni sätter fokus på Wales potential inom marin energi

I månadsskiftet genomförde Minesto en avtäckningsceremoni av företages första marina kraftverk i kommersiell skala tillsammans med nyckelintressenter och lokala leverantörer i Wales. Läs mer och se bilder från eventet här.