Minesto News Update 25 oktober 2019

• Möten med nyckelintressenter och förnyelse av samarbetsavtal i Taiwan
  • Minesto deltar vid UNOPS-invigning
  • Sökes: Office Administrator till Minestos huvudkontor i Göteborg
  • Wales kan bli en nation som drivs av marin energi, säger energiminister
  • Frågestund med VD Martin Edlund
  • Minesto presenterar vid det 35:e Sweden-Taiwan Joint Business Council Meeting

Möten med nyckelintressenter och förnyelse av samarbetsavtal i Taiwan

Förra veckan var händelserik för Minesto i Taiwan då företaget deltog i landets största konferens för förnybar energi och genomförde möten med taiwanesiska nyckelintressenter. Minesto förnyade även bolagets samarbetsavtal med National Taiwan Ocean University som syftar till att utforska potentialen för Minestos Deep Green-teknologi i Taiwan.

Minesto deltar vid UNOPS-invigning

Minesto fick äran att delta i invigningen av UNOPS (FNs kontor för projekttjänster) Global Innovation Center i Lund tidigare i veckan tillsammans med bolagets huvudägare BGA Invest. UNOPS Sverige-baserade globala innovationscenter har lanserats med stöd från den svenska regeringen och Sony för att utnyttja synergin mellan offentlig-privata partnerskap för att arbeta mot FNs 2030-agenda.

Sökes: Office Administrator till Minestos huvudkontor i Göteborg

Vi söker en Office Administrator till Minestos team i Göteborg. Läs mer om tjänsten och ansök här.

Wales kan bli en nation som drivs av marin energi, säger energiminister

Marin energi har potentialen att vara kärnan i Wales ambitiösa planer för att bli en nation som drivs av förnybara energikällor, sa ministern för miljö, energi och landsbygdsfrågor Lesley Griffiths i ett anförande på industrikonferensen OEE.

Nyligen lanserade den walesiska regeringen tillsammans med National Resources Wales en ’Welsh Marine Evidence Strategy’, som beskriver prioriteringar under de kommande fem åren för planering av marina resurser. Strategin identifierar marina förnybara energikällor som ett prioriterat område. Strategin är tillgänglig här.

Frågestund med VD Martin Edlund

Den 14 oktober arrangerade Minesto en frågestund där VD Martin Edlund svarade på frågor från svenska aktieägare i Minesto. Se sändningen här.

Minesto presenterar vid det 35:e Sweden-Taiwan Joint Business Council Meeting

Minesto var en del av den svenska delegationen vid det 35 Joint Business Council Meeting mellan Sverige och Taiwan som hölls i Stockholm den 26 september. VD Martin Edlund presenterade Minesto och dess Deep Green-teknik som en mycket relevant förnybar energiteknologi som kan bidra starkt till Taiwans energimix.