Minesto News Update 28 februari 2019

• EU investerar över 100 miljarder kronor i innovativ cleantech
  • Minesto inleder samarbete med Antigua och Barbuda samt FN:s kontor för projekttjänster
  • Minesto talare vid Marine Energy Wales 10:e årskonferens
  • Minesto lyfts fram i reportage om framtidens energi i The Times
  • Företagspresentation på Aktiekvällen med tema Förnybar energi

EU investerar över 100 miljarder kronor i innovativ cleantech

EU-kommissionen har offentliggjort ett investeringsprogram där över 100 miljoner kronor ska investeras i teknologier med låga koldioxidutsläpp i flera sektorer, för att öka deras globala konkurrenskraft.

”Vi behöver utbyggnad av ren innovativ teknik i industriell skala", säger EU-kommissionären för klimatåtgärder och energi Miguel Arias Cañete. "Vi släpper nu loss tekniska lösningar i alla medlemsstater och trycker på snabbspolningsknappen i vår övergång till ett modernt och klimatneutralt samhälle i Europa."

Med investeringsmedel på över 100 miljarder kronor är EU:s Innovation Fund ett av världens största finansieringsprogram för klimatåtgärder. Innovativ teknik för att producera förnybar energi är ett kärnområde för fondens investeringar. Med innovationsfonden strävar EU efter att skapa de rätta ekonomiska incitamenten att investera nu i nästa generations teknologier med låga koldioxidutsläpp och att ge företag i EU en konkurrensfördel för att kunna bli globala ledare inom teknikutvecklingt.

Läs EU-kommissionens pressmeddelande här.

I veckan meddelande Minesto att företaget har tecknat ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding) med Antigua och Barbudas regering i syfte att utforska den potentiella utbyggnaden av Minestos havsenergiteknik Deep Green i östra Karibien. Samarbetet faciliteras av FN:s kontor för projekttjänster (United Nations Office for Project Services, UNOPS).

Läs hela pressmeddelandet här.

Dessförinnan hade Minesto medverkat i en workshop arrangerad av UNOPS som en del av ett hackathon som hölls på Antigua i mitten av februari och som fokuserade på lösningar för att bygga robust och hållbar infrastruktur för ö-nationer. Minesto var inbjudna av Antigua och Barbudas regering samt UNOPS och bidrog till diskussionerna med företagets expertis inom havsenergi och applikationer fristående från centrala elnät. Resan för Minestos Deep Green-teknologi från idé till produkt användes också som ett ämne för inspiration.

Läs mer om Minestos medverkan i evenemanget här.

Minesto talare vid Marine Energy Wales 10:e årskonferens

Minesto är stolt sponsor av den tionde upplagan av branschorganisationen Marine Energy Wales årliga konferens. Minestos VD Martin Edlund är en av de inbjudna talarna på konferensen, som lockar mer än 200 delegater från 120 olika organisationer från hela Europa.

Läs mer om konferensen här.

Minesto lyfts fram i reportage om framtidens energi i The Times

Tidigare denna månad publicerades ett reportage om framtidens energi i anrika The Times, som fokuserar på hur energisektorn förändras i takt med att världen behöver bekämpa klimatförändringarna. I en av artiklarna diskuteras potentialen för havsenergi i omställningen till förnybart, och som enda utvecklare lyfts Minesto och bolagets unika havsenergiteknik fram.

Läs online-versionen av artikeln här.

Företagspresentation på Aktiekvällen med tema Förnybar energi

Minesto deltog i början av februari i Aktiekvällen Göteborg som hade tema förnybar energi. VD Martin Edlund presenterade Minesto och bolagets teknik och affär inför nästan 200 åhörare.

Presentationen finns tillgänglig att se på webben via denna länk.

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet. Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar. I maj 2015 beviljades Minesto en investering på 13 miljoner euro från Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Welsh European Funding Office, för den kommersiella lanseringen av Deep Green. Minesto grundades år 2007 och bedriver verksamhet i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.