• Minesto AB/

Minesto och Schneider Electric marknadsför gemensamt erbjudande om förnybar baskraft på Enlit Europe

Minesto, ledande utvecklare inom marin energi och Schneider Electric, global ledare inom digital transformation av energi och automation, deltar denna vecka tillsammans på energikonferensen Enlit Europe. Syftet är att fortskrida Minestos och Schneiders strategiska partnerskap samt att marknadsföra deras gemensamma erbjudande gentemot energibranschen.

Enlit Europe, en sammanslagning av energikonferenserna European Utility Week och POWERGEN Europe, arrangeras denna vecka i Milano. Med 10 000 deltagare och 500 utställare är Enlit Europe ett ledande forum för energiomställningen som samlar nyckelaktörer från hela energibranschens värdekedja.

Minesto och Schneider Electric deltar under veckan i gemensamma aktiviteter som en del av deras strategiska partnerskap vilket inleddes tidigare i år. Detta inkluderar enskilda möten med potentiella kunder och partners för att marknadsföra ett gemensamt och komplett kunderbjudande baserat på Minestos patenterade havsenergiteknik och Schneiders ledande expertis inom integration av förnybar energiproduktion och microgrids.

Martin Edlund, vd för Minesto säger:

"Vi är glada över att utveckla relationen med Schneider Electric och tillsammans interagera med energiaktörer för att visa upp vårt kombinerade kunderbjudande. Tillsammans kan vi erbjuda nyckelfärdiga lösningar för planerbar produktion av förnybar el. Detta minimerar både behovet av att bygga ut överkapacitet av förnybar elproduktion och behovet av långvarig energilagring.”

Gary Lawrence, Power and Grid Segment President, Schneider Electric säger:

“Minesto tillhandahåller en skalbar teknik som kan förändra spelplanen på en global marknad och med potential att producera energi till en konkurrenskraftig kostnad. Tillsammans adderar vi havsenergi till den globala förnybara energimixen för att balansera produktionen från andra förnybara energislag med förutsägbar, förnybar baskraft. Detta skapar betydande kundvärde och möjligheter i arbetet för att genomföra en hållbar omställning till samhällen med noll nettoutsläpp.”

Minesto
Press & media

Om Schneider Electric

Vårt syfte på Schneider är att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser som gynnar utveckling och hållbarhet för alla. Vi ser till att Life Is On.

Vi vill vara din digitala partner för ökad hållbarhet och effektivitet.

Vi driver digital transformation genom att integrera världsledande process- och energiteknik, uppkopplade produkter, styrning, programvara och tjänster på alla nivåer genom hela livscykeln för hem, byggnader, datacenter, infrastruktur och industrier.

Vi är ett globalt företag med stark lokal närvaro. Vi förespråkar öppna standarder och ekosystem tillsammans med partners som delar vår passion för ett meningsfullt syfte, inkludering och handlingskraft.

www.se.com

Minesto är en ledande teknikutvecklare inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra planerbar kommersiell elproduktion ur havet.

Med beviljade utvecklingsmedel om mer än 40 miljoner euro från bland andra Europeiska regionala utvecklingsfonden, European Innovation Council och InnoEnergy är Minesto EU:s största investering inom marin energi.

Minesto grundades 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Läs mer om Minesto på www.minesto.com.

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via bit.ly/Minesto_media

Finansiell information inklusive rapporter, prospekt och bolagsbeskrivningar finns tillgänglig på www.minesto.com/investor