Minesto publicerar Halvårsrapport 2024

Vd Martin Edlund: ”Andra kvartalet har präglats av affärsutvecklingsarbete pådrivet av framgångarna med Dragon 12” samt ”Vi har en ambitiös höst och vinter framför oss”.

Väsentliga händelser april-juni 2024

Den 3 april offentliggörs det slutgiltiga utfallet i bolagets företrädesemission. Emissionen tecknades, med och utan stöd av uniträtter, till cirka 50,9 procent. Garantiåtaganden motsvarande cirka 32,2 procent av Företrädesemissionen tillföll emissionsgaranterna. Företrädesemissionen tillförde därmed bolaget cirka 100,2 MSEK före avdrag för kostnader hänförliga till utnyttjandet av teckningsoptionerna. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO4 förväntas Bolaget att tillföras ytterligare upp till cirka 50,1 MSEK före avdrag för kostnader hänförliga till utnyttjandet av teckningsoptionerna.

I början på maj når det nätanslutna megawattkraftverket Dragon 12 tre månaders problemfri testing. För första gången är även en mini-park av drakar igång – Dragon 12 (1.2 MW)-kraftverket och en Dragon 4 (100kW)  adderar värdefull data för utbyggnad av parker.

På bolagsstämman presenterar vd Martin Edlund prestandadata för Dragon Class från analyser av D4s verkliga energiproduktion och verifierade simuleringsmodeller. Analyserna har en avgörande roll i tredjepartsutvärderingar av teknikens konkurrenskraft och i att beräkna årsproduktion för en given installationsplats för att presentera en investering.

Minesto och det färöiska elbolaget Sev uppdaterar och förnyar befintligt elköpsavtal. Prisnivån är justerad för att reflektera det totala värdet av tidvattenenergi i framtidens 100% förnybara energisystem.

Efter fyra månaders nätansluten drift tas Dragon 12 framgångsrikt upp för service och inspektion. Bolagets demonstrationsanläggning i Vestmanna fortsätter attrahera studiebesök från internationella intressenter och beslutsfattare, däribland topppolitker inom EU. Minesto syns även i internationell media, bland annat i ett längre nyhetsinslag på BBC.

Efter periodens utgång

Inga väsentliga händelser efter periodens utgång

Koncernen i sammandrag 1 januari-30 juni 2024

Intäkterna för perioden uppgick till 13 549 Tkr (25 016) och utgjordes i huvudsak av aktiverat arbete för egen räkning. Nettoomsättningen uppgick till 75 Tkr (391).

Rörelseresultatet uppgick till –23 268 Tkr (–13 271). Det negativa resultatet är till stor del hänförligt till affärsutveckling samt administration kring teknikutvecklingen. Av periodens personal­kostnader har 13 452 Tkr (22 549) aktiverats såsom arbete för egen räkning.

Vid periodens utgång uppgick de immateriella anläggningstillgångarna till 519 460 Tkr (430 677), varav aktiverade utvecklingskostnader 502 733 Tkr (415 009) samt aktiverade utgifter för patent 16 727 Tkr (15 668).

Bidrag togs under perioden upp till 414 Tkr (23 206), varav 406 Tkr (21 615) har reducerat anskaffningsvärdet av de balan­serade utvecklingskostnaderna. Under perioden genomfördes utbetalningar från bidragssystemen med 27 627 Tkr (40 533), varav 26 298 Tkr (40 533) avser godkända yrkanden och resterande del avser förskott.

Kassaflöde uppgick till 60 670 Tkr (50 997). De likvida medlen uppgick på balansdagen till 76 051 Tkr (86 891).

Koncernens egna kapital uppgick på balansdagen till 581 462 Tkr (540 099) fördelat på 194 116 040 aktier (160 732 694), varav periodens resultat utgjorde –23 143 Tkr (–9 781).

Halvårsrapporten finns tillgänglig att ladda ned på Minestos webbplats:

www.minesto.com/investor/rapporter

Cecilia Sernhage, Kommunikationschef
ir@minesto.com

Minesto är en ledande teknikutvecklare inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra planerbar kommersiell elproduktion ur havet.

Minestos prisbelönta och patenterade produkt är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar.

Med beviljade utvecklingsmedel om mer än 45 miljoner euro från bland andra Europeiska regionala utvecklingsfonden, European Innovation Council och InnoEnergy är Minesto EU:s största investering inom marin energi.

Minesto grundades 2007 och är verksamt i Sverige, Färöarna, Wales och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Corespring New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission.

Läs mer om Minesto på www.minesto.com.

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via minesto.com/media

Finansiell information inklusive rapporter, prospekt och bolagsbeskrivningar finns tillgänglig på www.minesto.com/investor