• Minesto AB/

Minesto tecknar samförståndsavtal med Antigua och Barbudas regering för resursstudie i östra Karibien

Det svenska miljöteknikbolaget Minesto har tecknat ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding, MoU) med Antigua och Barbudas regering för att gemensamt utforska möjligheterna att förse östra Karibien med förnybar havsenergi genom Minestos teknologi. Samarbetet faciliteras av FN:s kontor för projekttjänster, UNOPS.

Minesto och regeringen i Antigua och Barbuda har kommit överens om att genomföra en gemensam studie av havsresursen i östra Karibiska havet i syfte att utforska den potentiella utbyggnaden av Minestos havsenergiteknik Deep Green i regionen. Samarbetet faciliteras av FN:s kontor för projekttjänster (United Nations Office for Project Services, UNOPS) genom dess globala innovationscenter på Antigua.

– Behovet av att bygga robust och hållbar energi-infrastruktur i denna region utgör en mycket intressant möjlighet för Minesto. Vår teknologi skulle kunna utgöra en central komponent när Antigua och Barbudas regering ska ersätta dieselgeneratorer med kostnadseffektiv, tillförlitlig och ren elektricitet i olika tillämpningar, inklusive verksamheter som avsaltning av havsvatten. Vi ser fram emot samarbetet med Antigua och Barbuda och med UNOPS, som letar efter hållbara lösningar som vår produkt för projekt runt om i världen, säger Martin Edlund, VD för Minesto.

– Möjligheterna som ska utforskas under detta samförståndsavtal skulle kunna innebära en skjuts in i de gröna och blå ekonomierna för invånarna på Antigua och Barbuda. Regeringen för Antigua och Barbuda ser fram emot att välkomna Minesto att studera möjligheterna att utöka vårt elnät med kapacitet som använder havsströmmar för att generera ren energi, säger E P Chet Greene, utrikesminister samt minister för internationell handel och invandring för Antigua och Barbuda.

I januari 2019 öppnade UNOPS sitt första vetenskaps- och innovationscenter i Antigua och Barbuda för att stödja nationell och regional innovation inom vetenskap och teknik. 2017 levererade UNOPS projekt för nästan 17 miljarder kronor inom fred och säkerhet, humanitära insatser och utvecklingsprojekt.

– Syftet med våra globala innovationscenter är att föra samman behov och lösningar. Samarbetet mellan Minesto och Antigua och Barbudas regering är ett utmärkt exempel på detta och vi ser fram emot att stödja initiativet, säger Jonas Svensson, Head of Global Innovation and Technology på UNOPS.

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet.

Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar.

Minesto grundades år 2007 och är verksamt i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: 08-503 000 50.

Läs mer om Minesto på www.minesto.com

Bilder och övrigt pressmaterial kan laddas ned via bit.ly/Minesto_media.