Video: #Sitdown – samtal mellan analytiker Alf Riple och VD Martin Edlund

I slutet på december publicerade Västra Hamnen Corporate Finance en analys på Minesto. I denna video träffas Västra Hamnens chefsanalytiker Alf Riple och Minestos VD Martin Edlund för ett samtal kring Minesto, bolagets produkt och utmaningarna och möjligheterna för att realisera dess betydande marknadspotential.

Samtalet finns tillgängligt att se via denna länk. Videon är producerad av Finwire.tv och Västra Hamnens initiala analys av Minesto finns att ladda ned via denna länk. Denna kommer sedan följas upp och revideras kontinuerligt.

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet. Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar. I maj 2015 beviljades Minesto en investering på 13 miljoner euro från Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Welsh European Funding Office, för den kommersiella lanseringen av Deep Green. Minesto grundades år 2007 och bedriver verksamhet i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.