Video: VD Martin Edlund om konkurrenskraften i Minestos energiteknik

Intervju med VD Martin Edlund om varför Minestos teknologi behövs i den globala omställningen från fossil till förnybar energi, vad det är som gör Minestos havsenergiteknik konkurrenskraftig både sett till kostnadseffektivitet och andra kundvärden, samt var teknologin står idag.

Intervjun med Martin Edlund finns tillgänglig att se via denna länk.

Minesto är ett svenskt miljöteknikföretag inom marin energi med missionen att minimera det globala koldioxidavtrycket från energisektorn genom att möjliggöra kommersiell elproduktion ur havet. Minestos prisbelönta och patenterade produkt, Deep Green, är det enda verifierade marina kraftverket som på ett kostnadseffektivt sätt kan utvinna förnybar energi från långsamma havs- och tidvattenströmmar. I maj 2015 beviljades Minesto en investering på 13 miljoner euro från Europeiska regionala utvecklingsfonden genom Welsh European Funding Office, för den kommersiella lanseringen av Deep Green. Minesto grundades år 2007 och bedriver verksamhet i Sverige, Wales, Nordirland och Taiwan. Minestos huvudägare är BGA Invest och Midroc New Technology. Bolagets aktie (MINEST) är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.