Minolta lanserar DiMAGE S404 - 4 miljoner pixlar och Minolta GT-optik

Minolta lanserar DiMAGE S404 - 4 miljoner pixlar och Minolta GT-optik DiMAGE S404 är en ny kompakt digitalkamera som bygger vidare på föregångaren DiMAGE S304, vilken gjort sig känd för högkvalitativa bilder och snabb användning. Den nya kameran har fått högre upplösning, 4 miljoner pixlar samt 32MB SDRAM buffertminne, vilket är dubbelt så stort som hos föregångaren. DiMAGE S404 har även ärvt några egenskaper från den prisbelönta kameran DiMAGE 7; GT-optik, CxProcess bildförbättring och höghastighets LSI. DiMAGE S404 har en CCD med totalt 4,13 miljoner pixlar samt en Minoltas GT-optik som består av både asfäriska linser och AD-glas. Optiken har 4x zoom, från 7,15 till 28,6 mm (motsvarande 35 - 140 mm hos en 35 mm kamera). Med makroläget kan bilder tas från så nära som 10 cm avstånd. De högupplösta bilderna för­bätt­ras med hjälp av Minoltas CxProcess (Clear and eXcellent), vilken styr skärpa, färgreproduktion, tongradationer samt digitalt brus. Hög upplösning brukar betyda långsam användning, ett dilemma som DiMAGE S404 löst med en höghastig­hets LSI, 32-bitars RISC-processor och utökat SDRAM minne. Tack vare detta kan kameran ta upp till 1,3 bilder per sekund. DiMAGE S404 har flexibel och exakt autofokus och exponeringsautomatik. Vidare finns en rad kreativa funk­tioner som ger fotografen full kontroll över slutresultatet. Kameran har en attraktiv aluminiumexteriör med stabilt handgrepp och överskådligt placerade reglage. Övriga nyheter är ett histogram som visar luminansdistributionen hos tagna bilder, samt ett makro­prog­ram för fotografering av liten text, exempelvis visitkort. Vidare finns funktioner för inspelning av ljud och rörliga bilder. Kameran är utrustad med en LCD-monitor, och måtten är 113,5 x 64,5 x 58,5 mm (BxHxD). Vikt 335 g. Pris och tillgänglighet Minolta DiMAGE S404 finns i handeln från slutet av februari 2002. Priset blir ca 7995 kr inklusive moms. För mer information kontakta Minolta Svenska AB Ola Gustafsson Tfn 08-627 75 67 Mobil 0704-21 22 40 E-post ola.gustafsson@minolta.se www.minolta.se Ett utförligare dokument med tekniska specifikationer kan hämtas från www.minolta.se/products/mswdocs/s404.rtf Minolta Co., Ltd. grundas 1928 i Osaka, Japan av Kazuo Tashima. Serietillverkning av kameror börjar 1929. Mr Tashima menade att genom att sammanfoga många tekniker kan man bäst tjäna mänskligheten. Det är en princip som fortfarande gäller - kombinationen av optisk, mekanisk och elektronisk teknik. Minolta är en av världens ledande tillverkare av kopiatorer, skrivare, faxar och elektroniska bild­behand­lings­­produkter samt konventionella kameror, digitala kameror, kikare och objektiv. Man är även världs­ledande inom produktområdena luminansmätare, färganalysatorer och spektrofotometrar. Minoltas årsomsättning ligger på motsvarande 30 miljarder kronor med över 25 000 anställda. I Sverige representeras man av dotterbolagen Minolta Svenska AB (kameror, kikare, filmskanners samt industriell mätutrustning för ljus och färg) och Minolta Business Equipment Sweden AB (kontors­maskiner). Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=16562 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se