Minolta lanserar DiMAGE X - digitalkamera med revolutionerande design

Report this content

Minolta lanserar DiMAGE X - digitalkamera med revolutionerande design En revolutionerande design gör Minolta DiMAGE X till världens minsta, lättaste och tunnaste digital­kamera med 3x optisk zoom och 2 miljoner pixlari. Hemligheten är Minoltas exklusiva 3x optiska zoom som placerats inuti kamerahuset och som aldrig fälls ut. Detta nya optiska system har möjliggjort kamerans slående design, ett tunt och stilfullt kamerahus med finish av rostfritt stål och aluminium. Minolta har utvecklat en infälld optik med 3x optisk zoom och med ett djup av en­dast 17,9 mm. Genom att bryta ljuset med ett hög-kvalitativt prisma, har zoom­mekanismen kunnat placeras vertikalt inne i kamerahuset. Zoom­omfånget är 5,7 - 17,1 mm vilket motsvarar hela 37 - 111 mm hos en småbildskamera. Det kompakta kamerahuset innebär inte avkall på prestandan. Bakom exteriören finns en CCD med totalt 2,11 miljoner pixlar. Kameran har värl­dens snabbaste uppstartstid: 1,8 sekunderii, vilket innebär att den alltid är redo för använd­ning. Detta uppnås tack vare en snabb RISC- processor och genom att linsen inte behöver fällas ut. Bilder­na för­bättras med samma Minolta CxProcess-teknik som används i DiMAGE 7. Kameran är utrustad med en LCD-monitor, och måtten är 84,5 x 72 x 20 mm (BxHxD). Vikten är 135 g. Ljud och rörliga bilder Kameran är ett mångsidigt multimediaverktyg med funktioner för upptagning av ljud och rörliga bilder. Upp till 35 sekunder rörliga bilder kan spelas in med ljud. Man kan även kommentera tagna stillbilder med ett upp till 15 sekunder långt röstmeddelande. Utan stillbilder kan upp till 90 sekunder långa ljud­upptagningar lagras. Pris och tillgänglighet Minolta DiMAGE X finns i handeln från mitten av februari 2002. Priset blir ca 5 995 kr inklusive moms. För mer information kontakta Minolta Svenska AB Ola Gustafsson Tfn 08-627 75 67 Mobil 0704-21 22 40 E-post ola.gustafsson@minolta.se www.minolta.se Ett utförligare dokument med tekniska specifikationer kan hämtas från www.minolta.se/products/mswdocs/dimx.rtf Minolta Co., Ltd. grundas 1928 i Osaka, Japan av Kazuo Tashima. Serietillverkning av kameror börjar 1929. Mr Tashima menade att genom att sammanfoga många tekniker kan man bäst tjäna mänskligheten. Det är en princip som fortfarande gäller - kombinationen av optisk, mekanisk och elektronisk teknik. Minolta är en av världens ledande tillverkare av kopiatorer, skrivare, faxar och elektroniska bild­behand­lings­­produkter samt konventionella kameror, digitala kameror, kikare och objektiv. Man är även världs­ledande inom produktområdena luminansmätare, färganalysatorer och spektrofotometrar. Minoltas årsomsättning ligger på motsvarande 30 miljarder kronor med över 25 000 anställda. I Sverige representeras man av dotterbolagen Minolta Svenska AB (kameror, kikare, filmskanners samt industriell mätutrustning för ljus och färg) och Minolta Business Equipment Sweden AB (kontors­maskiner). i bland digitalkameror med 3x optisk zoom, per 2002-01-01 ii bland digitalkameror med autofokus, LCD-monitor och optisk zoom, per 2002-01-01. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=16488 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se