Minolta Riva Zoom 160 och 140 med revolutionerande AREA-AF

Minolta Riva Zoom 160 och 140 med revolutionerande AREA-AF Riva Zoom 160 och Riva Zoom 140 är två nya 35 mm kompaktkameror från Minolta som är utrustade med det största fokusområde som någonsin har använts i kompakt- eller systemkameror. Minolta kallar systemet för Area AF och det kan automatiskt skilja mellan bakgrund och motiv för att sedan fokusera på detta. Motivet behöver inte ens placeras mitt i bilden, allt som behövs är att rikta kameran mot det område som ska fotograferas och automatiken sköter resten. Autofokussystemet Area AF har utvecklats för att göra fotograferingen så enkel och intuitiv som möj­ligt. Så snart kameran förs mot ögat aktiverar en ögonsensor systemen för fokusering och expone­ring. Kame­ran ser automatiskt skillnad på männi­skor och föremål, beräknar motivets avstånd, pla­cering och ljus­för­hållanden. Även om motivet rör på sig så följer systemet motivet och justerar kontinu­erligt fokus och expo­ne­ring utan att man behöver röra avtryckaren. Vanliga autofokussystem fokuserar på objekt som befinner sig närmast sökarens centrum. Area AF ana­ly­serar hela sökarområdet och prioriterar fokusering på mänskliga motiv för att minska risken för oavsiktlig fokusering på ovidkommande objekt i sökarens för- och bakgrund. Genom analys av en databas med över 3 000 bilder har Minoltas produktutvecklare samlat statistiska data över mänskliga proportioner, vilka ligger till grund för kamerans förmåga att fastställa typ av motiv. Systemet använder information om motivets position, och upp till 125 ljusmätningssegment för att beräkna exponeringen baserad på motivets och bakgrundens luminans. Kamerorna har tre kompletterande autofokuslägen: Area AF, Spot AF och Target AF. Spot AF kan med hög precision identifiera objektet i en grupp av föremål, medan Target AF är optimerad för att ta skarpa bilder av rörliga objekt. Kameran fokuserar då kontinuerligt tills man trycker ner avtryckaren. Riva Zoom 160 har ett 37,5 - 160 mm objektiv medan Riva Zoom 140 har ett 37,5 - 140 mm objektiv. Vikten är endast 195 g. Tack vare tyst filmtransport kan bilder tas utan störande ljud, och båda modellerna omges av en elegant och skyddande frontkåpa i aluminium. Pris och tillgänglighet De nya kamerorna kommer att finnas i fotohandeln från början av mars 2002. Priset inklusive moms blir ca 2 995 kr för Riva Zoom 160 respektive 2 495 kr för Riva Zoom 140. För mer information kontakta Minolta Svenska AB Ola Gustafsson Tfn 08-627 75 67 Mobil 0704-21 22 40 E-post ola.gustafsson@minolta.se www.minolta.se Ett utförligare dokument med tekniska specifikationer kan hämtas från www.minolta.se/products/mswdocs/rz_160.rtf Högupplöst färgbild med fri publiceringsrätt kan hämtas från www.newsonline.svmedia.se/minolta Minolta Co., Ltd. grundas 1928 i Osaka, Japan av Kazuo Tashima. Serietillverkning av kameror börjar 1929. Mr Tashima menade att genom att sammanfoga många tekniker kan man bäst tjäna mänskligheten. Det är en princip som fortfarande gäller - kombinationen av optisk, mekanisk och elektronisk teknik. Minolta är en av världens ledande tillverkare av kopiatorer, skrivare, faxar och elektroniska bild­behand­lings­­produkter samt konventionella kameror, digitala kameror, kikare och objektiv. Man är även världs­ledande inom produktområdena luminansmätare, färganalysatorer och spektrofotometrar. Minoltas årsomsättning ligger på motsvarande 30 miljarder kronor med över 25 000 anställda. I Sverige representeras man av dotterbolagen Minolta Svenska AB (kameror, kikare, filmskanners samt industriell mätutrustning för ljus och färg) och Minolta Business Equipment Sweden AB (kontors­maskiner). Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=16974 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se