Minolta lanserar en ny systemkamera - Dynax 4

Minolta lanserar en ny systemkamera - Dynax 4 Minolta Dynax 4 är en systemkamera med världens hittills minsta och lättaste kamerahus. Trots många sofistikerade egenskaper är den lätt att använda tack vare automatiska funktioner och väl placerade reglage. Därmed tillfredställs behoven hos både nybörjare och mer erfarna fotografer. Dynax 4 har ett av de snabbaste AF-systemen i sin klass och den förutsägande autofokusen följer ett motiv som närmar sig kameran från det att avtryckaren trycks ned tills exponeringen påbörjas. Exponeringen mäts via ett 14-segments bikakemönstrat system, vilket används för att analysera ljusstyrkan hos motiv och bakgrund. Slutresultatet blir perfekta exponeringar även under svåra ljusförhållan den. Dynax 4 har även spotmätning, för att endast mäta ljusstyrkan hos mindre delar av exponeringsområdet. Kameran har fyra olika exponeringslägen: program, tidsautomatik, bländarautomatik och manuellt läge. Med funktionen alternativexponering tar kameran automatiskt en serie om tre bilder med varierad exponering: normal, underexponerad och överexponerad. Detta kan ske i steg om 0,3, 0,5, 0,7 eller 1,0 Ev. ADI (Advanced Distance Integration) är ett sofistikerat system för blixtljusmätning. Med konventionell blixtstyrning leder mörka eller reflekterande motiv till över- eller underexponering. För att minska inverkan av reflektansen hos motiv eller bakgrund, tar ADI-systemet hänsyn till avståndsinformation från objektivet. Med Minoltas externa blixtar kan blixtljuset styras trådöst. Denna funktion ger fotografen ytterligare kontroll genom möjligheten till samtidig utlösning av flera blixtar. Dynax 4 finns i två modeller: standard- och datumversion. Den senare modellen kan lägga in tid och datum på bilden samt styra avtryckaren från upp till 5 meters avstånd via en infraröd fjärrkontroll RC-3 (extra tillbehör). Båda modellerna har filmkammarlås som hindrar oavsiktlig öppning av filmluckan innan filmen är återspolad. Pris och tillgänglighet Minolta Dynax 4 finns i fotohandeln från slutet av april 2002, och priset är ännu ej fastställt. För mer information kontakta Minolta Svenska AB Ola Gustafsson Tfn 08-627 74 67 Mobil 0704-21 22 40 E-post ola.gustafsson@minolta.se www.minolta.se Ett utförligare dokument med tekniska specifikationer kan hämtas från http://www.minolta.se/products/mswdocs/dynax_4.rtf Högupplöst färgbild med fri publiceringsrätt kan hämtas från http://www.newsonline.se/minolta Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=17813 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00560/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00560/wkr0002.pdf