Minolta presenterar DiMAGE F200: 4,0 megapixels digitalkamera med 3x optisk zoom

Minolta presenterar DiMAGE F200 - 4,0 megapixels digitalkamera med 3x optisk zoom DiMAGE F200 är en elegant och smidig digitalkamera med en lång rad avancerade egenskaper. Användningen förenklas av sofistikerade automatiska funktioner, och upplösningen på 4,0 megapixel, Minoltas GT objektiv, CxProcess och 12-bitars A/D-omvandling garanterar högsta möjliga bildkvalitet. F200 är också laddad med inställningar som ger full kontroll över alla fotograferingsögonblick, och den hanterar även rörliga bilder med ljud. DiMAGE F200 bygger på Minoltas GT-objektiv med ett zoomomfång motsvarande 38 till 114 mm hos en småbildskamera. Det sträcker sig från vidvinkel för landskap och interiörbilder till telefoto för detaljerade distansbilder. Kamerans 3x optiska zoom består av tre asfäriska element för att producera skarpa och kontrastrika bilder oavsett fokusavstånd. Kamerans motivsökande autofokus följer motivet i det tredimensionella rummet på samma naturliga sätt som ögat. Kameran använder Minoltas unika fokussystem AREA-AF som har ett extra brett fokusområde, där man kan se när den aktiva AF-sensorn följer motivets rörelser. Lika enkelt är att fokusera på motiv som ligger utanför bildens centrum. Rikta bara kameran mot motivet och AF-systemet sköter resten. När motivsökande AF kombineras med val av fokusområde, kan man välja ett visst motiv varefter kameran följer rörelserna hos just detta motiv. Funktionen automatiska motivprogramval innebär att kameran automatiskt analyserar motivförhållanden, och väljer mellan fem olika motivprogram för att optimera exponering, vitbalans och bildbehandlingsparametrar för just denna motivtyp. Elektroniskt brus, ett ständigt problem i elektroniska system, yttrar sig som kornigt eller sandigt intryck hos bilder tagna med lång exponeringstid. DiMAGE F200 har därför en brusreduceringsfunktion som aktiveras automatiskt vid exponeringstider överstigande en sekund. DiMAGE F200 har tre olika mätmetoder: multisegment, centrumvägd och spot- mätning. Multisegmentläget använder 256 segment för att avgöra optimal exponering. Det finns fyra exponeringslägen: program, bländarautomatik, slutarautomatik och manuellt läge. Kamerans färglägen kan växla mellan naturliga och levande färger, svartvitt och sepiabrunt. Förutom stillbilder fångar DiMAGE F200 även rörliga bilder där filmens längd endast begränsas av minneskortets kapacitet, så kallad "XR-movie" (Extended Recording). Man kan välja mellan bildstorlekarna 160x120 respektive 320x240 pixlar, och den nya funktionen för direktvideo gör att kameran kan kopplas direkt till en DVD eller VHS-bandspelare. Automatisk bildrotation är en ny praktisk funktion som eliminerar behovet av att vrida kameran när man tittar på lagrade bilder. Vertikala bilder visas med korrekt orientering både i kamerans display och på TV- skärmar. Ett stort inbyggt minne gör kameran snabb att arbeta med. Vid återspelning laddas stillbilder på mindre än 0,2 sekunder oavsett upplösning och filformat, och filmklipp kan snabbspolas både fram och bakåt med hög hastighet. Pris och tillgänglighet DiMAGE F200 kommer att finnas för försäljning i början av april 2003, och priset hamnar på ca 5 000 kronor inklusive moms (4 000 exklusive moms). För mer information kontakta Minolta Svenska AB Ola Gustafsson Tfn 08-627 75 67 Mobil 0704-21 22 40 E-post ola.gustafsson@minolta.se www.minolta.se Ett engelskt dokument med utförliga tekniska specifikationer kan hämtas från www.minolta.se/pe/docs/f200.rtf Högupplöst färgbild med fri publiceringsrätt kan hämtas från www.newsonline.se/minolta Bilder på hela Minoltas produktsortiment finns på www.minolta.se/pe/bilder.html ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/03/20030303BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/03/20030303BIT00230/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/03/20030303BIT00230/bild.html Pictures