• MINOLTA/

Minoltas nya kikare Classic Sport: Vattentäta kikare med optik av högsta kvalitet Kvalitetsoptik, extra långt betraktningsavstånd, vidvinkeloptik och en robust vattentät konstruktion är kännetecknande för Minoltas nya kikarserie Classic Sport. De nya prisvärda kikarna som finns i följande utföranden 8x42, 10x50 och 12x50 är konstruerade för att tåla tuffa tag och är idealiska för krävande utomhusaktiviteter. Den vattentäta konstruktionen skyddar kikarna mot regn och vattenstänk men alla Classic Sport kikare tål även att sänkas ner till 1 m under vattenytan utan att vatten tränger in och förstör optiken. Kikarnas tuber är dessutom fyllda med kvävgas vilket förhindrar att imma bildas inne i kikaren. Alla tre kikarna i Classic Sport-serien har hög-kvalitativ och antireflexbehandlad optik som ger klara bilder med hög kontrast och stora objektiv på 42 mm respektive 50 mm ger kikarna ljusstarka bilder även vid sämre ljusförhållanden. Alla modeller har vidvinkel-optik och extra långt betraktningsavstånd, en kombination som är svår att förena när det gäller optiska produkter. Vidvinkeln ger breda vyer och det långa betraktningsavståndet gör att även glasögon-bärare kan se hela synfältet. Den ergonomiska utformningen och flera genomtänkta funktioner gör att kikarna blir lätta att använda i alla situationer. Vridbara ögonmusslor gör att det går snabbt att justera kikaren för glasögonbärare. Dioptri- justeringen har klicklägen som förhindrar att inställningarna ändras. Det gummiarmerade höljet gör att man alltid håller kikaren i ett säkert och bekvämt grepp. Pris och tillgänglighet Classic Sport finns i handeln i början av mars 2003 och ca priserna hamnar på: 8x42WP 1 195kr, 10x50WP 1 295kr, 12x50WP 1 495kr inkl. moms. För mer information kontakta Minolta Svenska AB Ola Gustafsson Tfn 08-627 75 67 Mobil 0704-21 22 40 E-post ola.gustafsson@minolta.se www.minolta.se Högupplöst färgbild med fri publiceringsrätt kan hämtas från www.newsonline.se/minolta Bilder på hela Minoltas produktsortiment kan hämtas från www.minolta.se/pe/bilder.html Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24180 Minolta Co., Ltd. grundas 1928 i Osaka, Japan av Kazuo Tashima. Serietillverkning av kameror börjar 1929. Mr Tashima menade att genom att sammanfoga många tekniker kan man bäst tjäna mänskligheten. Det är en princip som fortfarande gäller - kombinationen av optisk, mekanisk och elektronisk teknik. Minolta är en av världens ledande tillverkare av kopiatorer, skrivare, faxar och elektroniska bildbehandlingsprodukter samt konventionella kameror, digitala kameror, kikare och objektiv. Man är även världs ledande inom produktområdena luminansmätare, färganalysatorer och spektrofotometrar. Minoltas årsomsättning ligger på motsvarande 30 miljarder kronor med över 25 000 anställda. I Sverige representeras man av dotterbolagen Minolta Svenska AB (kameror, kikare, filmskanners samt industriell mätutrustning för ljus och färg) och Minolta Business Equipment Sweden AB (kontorsmaskiner). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030218BIT01210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030218BIT01210/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030218BIT01210/bild.html Pictures