• MINOLTA/

Nya 3,2 megapixels Minolta DiMAGE Xi - Världens minsta digitalkamera med 3x optisk zoom

Nya 3,2 megapixels DiMAGE Xi Världens minsta digitalkamera med 3x optisk zoom Minolta DiMAGE Xi är liksom sin föregångare, den omåttligt populära DiMAGE X, världens minsta och lättaste digitalkamera med 3x optisk zoom. Hemligheten med det kompakta formatet är Minoltas innovativa zoomobjektiv som aldrig fälls ut ur det 20 mm smala kamerahuset. Förutom betydligt högre upplösning har DiMAGE Xi fått en rad nya funktioner som t.ex. snabbare starttid, dubbla autofokuslägen och möjlighet att spara kopior av bilder lämpliga för e-mail. Det infällda objektivet har ett djup av endast 17,9 mm och tack vare ett högkvalitativt prisma har zoomfunktionen kunnat placeras vertikalt inne i kamerahuset. Zoomomfånget motsvarar ett 37 - 111 mm objektiv hos en 35 mm kamera. Det kompakta kamerahuset i aluminium ger kameran en fin lyster samtidigt som den borstade frontplattan av rostfritt stål skapar en elegant och gedigen framtoning. Bakom exteriören finns en CCD med hela 3,2 miljoner effektiva pixlar för knivskarpa bilder. Kameran har extremt snabb uppstartstid: 1,2 sekunder från att man slagit till strömbrytaren. Den är därmed världens snabbaste digitalkamera med optisk zoom, detta är möjligt tack vare en snabb RISC- processor och att objektivet inte behöver fällas ut. Bildförbättring sker med samma teknik (Minolta CxProcess) som används i toppmodellerna DiMAGE 7i och DiMAGE 7Hi. Två autofokuslägen ger användaren full kontroll över sina exponeringar. Wide AF utnyttjar ett stort autofokusområde för snabb och enkel fotografering. Motivet placeras på valfritt ställe inom autofokusramen och kameran gör resten. Spot AF använder ett mindre fokusområde i motivets centrum, vilket är användbart för fokusering på vald del av en grupp. En användbar finess i dagens IT-samhälle är möjligheten att kopiera bilder för att senare skicka dem via e-mail. Kopiorna lagras på minneskortet i formatet 640 x 480 (VGA) som är optimalt för trådlös överföring till Internet via mobiltelefoner och handdatorer. Ljud och rörliga bilder DiMAGE Xi tar inte bara högkvalitativa stillbilder, upp till 35 sekunder långa filmklipp med ljud kan även spelas in. Vidare kan stillbilder kommenteras med upp till 15 sekunder långa röstmeddelanden, i samband med exponering eller senare. Totalt finns 30 minuters utrymme för röstmeddelanden vilket är tillräckligt för att DiMAGE Xi även ska kunna användas som en diktafon. Kameran väger endast 130 g och storleken är 84,5 x 72 x 20 mm. Som lagringsmedia används SD-kort eller MultiMedia-kort. Pris och tillgänglighet Minolta DiMAGE Xi finns i handeln från mitten av november 2002. Priset blir ca 6 000 kr inklusive moms. Kameran levereras med ett 16MB SD-kort och uppladdningsbart batteri samt laddare. Som tillbehör finns ett undervattenshus som tål trettio meters djup. För mer information kontakta Minolta Svenska AB Ola Gustafsson Tfn 08-627 75 67 Mobil 0704-21 22 40 E-post ola.gustafsson@minolta.se www.minolta.se Ett dokument med utförliga tekniska specifikationer kan hämtas från http://www.minolta.se/pe/docs/dimxi.rtf Högupplöst färgbild med fri publiceringsrätt kan hämtas från http://www.newsonline.se/minolta Bilder på hela Minoltas produktsortiment finns att hämta på http://www.minolta.se/pe/bilder.html Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=21486 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00490/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20020923BIT00490/bild.html Pictures