Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2021

Miris AB är ett globalt företag som bidrar till ökad neonatal hälsa genom utveckling, tillverkning och försäljning av utrustning och förbrukningsartiklar för analys av bröstmjölk vilket möjliggör individuell nutrition för prematura barn.

Samtliga uppgifter avser koncernen om inte annat anges. Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år. Miris Holding AB (publ), org.nr. 556694-4798.

1/10 – 31/12 2021
• Nettoomsättningen uppgick till                                                5 890 tkr (3 242 tkr)
• Resultatet före skatt uppgick till
-2 386 tkr (-2 970 tkr)
• Resultatet efter skatt uppgick till                                            -2 386 tkr (-2 970 tkr)
• Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till     -0,168kr/aktie (-0,454 kr/aktie)

Helåret 2021
• Nettoomsättningen uppgick till
15 241 tkr (10 789 tkr)
• Resultatet före skatt uppgick till                                            -13 362 tkr (-13 449 tkr)
• Resultatet efter skatt uppgick till                                           -13 362 tkr (-13 449 tkr)
• Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till.   -1,188 kr/aktie (-2,054 kr/aktie)

Viktiga händelser under fjärde kvartalet (1/10-31/12 2021)
• Miris HMATM i fokus i MedWatch Today
• Ytterligare två Miris HMATM sålda till Filippinerna • Stor order från Polen
• Första Miris HMATM såld till NICU i Arizona
• Miris ökar sitt avtryck i USA

Viktiga händelser efter periodens utgång
• Två Miris HMATM till Cincinnati Childrens’

VD:s kommentar

Jag är mycket glad att kunna presentera Miris bästa årsförsäljning genom tiderna! Fjärde kvartalet blev ett nytt rekord som Miris bästa kvartal. Nettoomsättningen 2021 landade på 15,2 mkr (10,8 mkr), en ökning med 41% jämfört med 2020. Fjärde kvartalets nettoomsättning uppgick till 5,9 mkr (3,2 mkr) motsvarande en ökning med 84% jämfört med samma period 2020.

Huvuddelen av den ökade försäljningen reflekterar den växande efterfrågan vi har sett under hela året. Det är roligt att få presentera denna utveckling och samtidigt är vi stolta över att vi har genomfört detta under en mycket utmanande tid där våra kunder, sjukhusen, fortfarande är påverkade av effekterna av covid-19-pandemin.

Antalet sålda HMA instrument ökade med 74% jämfört med 2020, från 23 till 40 installationer. Fördelningen av instrument har varit jämnt fördelad mellan USA och Europa. Vi har även levererat flera instrument till Asien. I USA täcker Miris vid årsslutet 25% av alla mjölkbanker och 5,6% av alla high level NICUs. Den ökande kunskapen om vikten av korrekt nutrition för prematura barn växer i snabb takt med den evidens som börjar kommuniceras av våra kunder via pågående studier och program. I Europa har vi återigen sett en ökande efterfrågan. I Tyskland, Holland och UK har vi levererat flertalet instrument. I Polen där Miris HMATM anses som ”golden standard” vann Miris i perioden ett anbud på 8 instrument till 8 olika mjölkbanker. I Asien har bland annat Filipinernas största mjölkbank, Dr. Jose Fabella Memorial Hospital (DJFMH) Human Milk Bank, implementerat Miris HMATM. Denna kund har en central roll som utbildningsinstitution för mjölkbanker vilket kommer att bidra till att sätta standarden för andra mjölkbanker i regionen.

Försäljningen av förbrukningsartiklar för Miris HMA ökade med 36% under 2021 jämfört med 2020 och är i paritet med vad vi förväntat oss i och med en ständigt ökande kundbas. Inkluderar vi serviceavtal har återkommande intäkter ökat med 47% i 2021 jämfört med 2020. De återkommande intäkterna har under 2021 stått för nästan 22% av omsättningen.

Resultatet efter skatt för året 2021 uppgick till -13,36 mkr (-13,45 mkr). Vi fortsätter att utveckla vår affärsmodell och bruttomarginalen landade på dryga 72%, även detta ett nytt rekord för Miris. Ökningen av övriga externa kostnader är en naturlig konsekvens under 2021 eftersom det under stora delar av 2020 var en begränsad aktivitet inom flera områden till följd av covid-19-pandemin. Som exempel kan nämnas konsultkostnader i och med den ökade aktiviteten inom ISO-arbetet och engångskostnader för rekryteringar. En del av konsultersättningarna som är relaterade till utveckling av HMA 2.0 och IVDR-ansökan, har aktiverats i balansräkningen och inkluderas därför inte i resultatet.

Under fjärde kvartalet har vi äntligen haft möjlighet att fysiskt träffa både potentiella och existerande kunder. Miris försäljningschef har föreläst för Tjeckiens neonatologer och blev även intervjuad i tjeckisk tv. Vi har deltagit på konferenser och besökt nya och potentiella kunder i både Tjeckien och USA. Efter nästan två år är det oerhört värdefullt och inspirerande att få möjlighet att träffa kunderna på deras hemmaplan igen!

Utöver fysiska möten har Miris Studio varit bokad för installationer, träning och teknisk support genom hela perioden. Studion har under pandemin visat sig mycket viktig och kommer även efter covid-19-pandemin spela en viktig och kostnadseffektiv roll i vår kommunikation med och uppföljning av kunder.

Miris är i en expansiv fas. Fortsatt uppbyggnad av marknaden och etablering av en ökande kundbas står i centrum i allt vi gör. Kunskapen om hur viktigt tillgången till bröstmjölk och bröstmjölksanalys är för prematura barn växer i världen. Flertalet länder genomför projekt för att säkerställa tillgång till bröstmjölk för de barn som föds för tidigt. Trots att viss osäkerhet kvarstår ser vi en förbättring av covid-19-situationen där fler och fler sjukhus öppnar upp för besök och investeringar i annan vård än covid-19.

Med ökande efterfrågan och utveckling av nästa generations analysinstrument har vi ett mycket intensivt och spännande år framför oss. Tack för att ni som aktieägare följer oss på denna resa - tillsammans hjälper vi varje dag hundratals neonatalvårdsavdelningar världen över att förbättra förutsättningarna för prematura barn.

Camilla Myhre Sandberg
VD, Miris Holding AB

Denna information är sådan som Miris Holding är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-02-16 08:10 CET.