UI Health Hospital andra sjukhus i Chicago på kort tid att investera i Miris HMA®

Miris mottog i september en order på ett Miris HMA®-paket från UI Health Hospital, Chicago, USA. Ordern som innebär att Miris nu täcker 10% av den amerikanska marknaden är den andra på kort tid från ett sjukhus i Chicago. Ordern har ett initialt värde om ca 510 000 SEK med beräknade årliga återkommande intäkter om ca 30 000 SEK.

UI Health Hospital i Chicago är hem för en nivå III neonatalvårdsavdelning med 48 bäddar. Neonatalvårdsavdelningen är statligt utsett som Regional Centre of Excellence för neonatalvård, och har ett speciellt transportteam på plats för spädbarn som behöver överföras till UI Health från hela regionen och staten.

I och med detta är sjukhuset det andra sjukhuset i Chicago på kort tid att investera i Miris HMA®. Den andra ordern mottogs i juni från Ann & Robert H. Lurie Childrens Hospital i Chicago. Miris har sedan tidigare även en installation på Northwestern Memorial Hospital i Chicago.

Ordern innebär att Miris nu täcker 10% av den initiala marknaden i USA och 20% av marknaden i Illinois.

”Att två neonatalvårdsenheter i Chicago på kort tid väljer att investera i Miris HMA är naturligtvis ett styrkebesked för Miris” säger Marie Ekholm, Sälj och Marknadschef på Miris. ”Att vi nu täcker 10% av den initiala marknaden i USA gör att vi förväntar oss att etableringstakten i denna marknad kommer öka. Vi börjar även att bredda initiativen på marknaden till att innefatta nivå II neonatalvårdsavdelningar vilket medför att den totala marknadsstorleken i USA flerdubblas” avslutar Marie.

Affären har ett initialt värde om ca 500 000 SEK med beräknat årliga intäkter om ca 30 000 SEK.

Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer® (Miris HMA®). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.