Avstämningsdag för sammanläggning av aktier och datum för bokslutskommuniké och årsstämma.

• Styrelsen har baserat på bolagsstämmans bemyndigande fastställt avstämningsdagen för sammanläggningen av aktier till den 1 februari 2012.
  • Styrelsen har också beslutat att ändra datum för bokslutskommunikén för 2011 från den 24 februari till den 27 mars 2012.
  • Datum för årsstämman 2012 fastställdes till 31 maj.

Avstämningsdag för sammanläggning av aktier

Vid extrastämma den 21 december 2011 i Svenska Capital Oil AB (publ) (”Bolaget”) beslutades om en sammanläggning av aktier med förhållandet 1:100, vilket innebär att etthundra (100) aktier i Bolaget, var och en med ett kvotvärde om 0,02 kronor, sammanläggs till en (1) aktie med ett kvotvärde om ca. 2 kronor. För de aktieägare vars innehav av aktier på avstämningsdagen inte är jämnt delbart med 100, har en av Bolagets huvudaktieägare garanterat tilldelning av en hel ny aktie för det antal som är överskjutande jämnt 100-tal eller för att uppnå jämnt 100-tal. Vid extrastämman bemyndigades styrelsen att besluta om avstämningsdag. Styrelsen beslutade vid sitt möte den 11 januari att fastställa avstämningsdagen till den 1 februari 2012.

Tidplanen för sammanläggningen blir då följande:

• 27 januari 2012 – Sista handelsdag för Bolagets aktier före sammanläggning
  • 30 januari 2012 – Första handelsdag med Bolagets aktier efter sammanläggningen
  • 1 februari 2012 – Avstämningsdag för sammanläggning av aktier

Datum för bokslutskommuniké

Mot bakgrund av att Bolaget efter förvärvet av Misen och Karpatygaz har en större omfattning och mer komplicerad koncernstruktur med krav på konsolidering och revision av de ingående delarna i det pågående partnerskapet i Ukraina har styrelsen beslutat att flytta fram datum för bokslutskommunikén för 2011 till den 27 mars från tidigare aviserade 24 februari.

Datum för årsstämma

Styrelsen fastställde vidare datum för årsstämman 2012 till den 31 maj och Årsredovisningen för 2011 kommer att publiceras den 27 april.

Leif Larsson, VD

e-post leif@capitaloil.se

Capital Oil är ett svenskt oljeprospekterings- och produktionsbolag med verksamhet i Ukraina. Capital Oil grundades 2004 och aktien handlas sedan 12 juni 2007 på NasdaqOMX First North.

Genom förvärvet av Misen Enterprises AB, med dess ukrainska dotterbolag Kapatygaz, erhöll Svenska Capital Oil AB 2011 rättigheterna till 50,01 % av avkastningen från ett gasutvinningsprojekt i Ukraina som kommer att tillföra Capital Oil betydande gastillgångar. Detta förvärv betalades genom nyemission av aktier.

Rättigheterna till gasutvinning erhålls genom ett produktionssamarbete i ett s.k. Joint Activity Agreement (”Partneravtal”) mellan Capital Oils helägda dotterbolag Misen Enterprises AB, Karpatygaz och Ukrgazvydobyvannya, den största producenten av naturgas i Ukraina, dotterbolag till statliga Naftogaz Ukraine. Värdet av dessa tillgångar har värderats av PriceWaterhouseCoopers i Ukraina och bedöms avsevärt överstiga likviden för Misen.

Capital Oil har sitt säte i Göteborg och aktien handlas på First North under beteckningen COIL. Bolagets Certified Adviser på Nasdaq OMX First North är Thenberg & Kinde Fondkommision AB.