Bokslutskommuniké för 2009

Styrelsen tvingas konstatera att: -trots flera och upprepade krav har inget av den av Sadkora Resources garanterade emissionslikviden betalats. -med nuvarande verksamhet räcker bolagets kvarvarande likviditet till slutet av maj 2010. För att på bästa sätt försöka att säkerställa en fortsatt verksamhet i Capital Oil har styrelsen därför beslutat, att mot ovanstående bakgrund, fokusera på att fullfölja de pågående och tidigare rapporterade förhandlingarna med ett ukrainskt konsortium avseende olje- och gasproduktion och framtida finansiering av Capital Oil. För att skapa tid- och likviditetsutrymme för att fullfölja dessa förhandlingar har styrelsen beslutat att avveckla den nuvarande verksamheten i det ukrainska dotterbolaget och de joint activity-avtal som är knutna till bolaget. Styrelsens inriktning är att finna en köpare till det ukrainska dotterbolaget. En bedömd köpeskilling är ca 5 MSEK, vilket värde därför är upptaget i balansräkningen för dotterbolagets aktier. Som en konsekvens av att avveckla Capital Oils nuvarande verksamhet i Ukraina skrivs prospekteringslicenserna och därtill hörande tillgångar ned med 112 MSEK i koncernen och med 124 MSEK i moderbolaget. Det egna kapitalet i moderbolaget är därefter 10 MSEK och i koncernen drygt 13 MSEK.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet -Resultatet under fjärde kvartalet 2009, bortsett från ovanstående nedskrivning, uppgick till -2 496 KSEK (-2937). -Inklusive nedskrivningarna blev förlusten i kvartalet 114 048 KSEK och för helåret 121 164 KSEK. -Nettoomsättningen under kvartalet och helåret 2009 uppgick till 0 KSEK (0). -Resultatet per aktie exklusive nedskrivningar uppgick under kvartalet till -0,01 SEK (-0,02) och för helåret -0,06 SEK (-0,05). -Inklusive nedskrivningar blev resultatet per aktie under kvartalet -0,66 SEK (-0,02) och för helåret -0,70 SEK (-0,05). -Förhandlingar har fortsatt med det ukrainska konsortiet om samarbete avseende produktion och finansiering av Capital Oils fortsatta verksamhet. -Pantrealisationen pågår fortfarande, men utan att konkreta resultat uppnåtts. -Kostnadsreduktioner avseende den löpande verksamheten har fortsatt. Väsentliga händelser efter periodens utgång -Samarbetet med Banque Invik har inriktats på att strukturera avtalet med ovannämnda ukrainska konsortium. -Förhandlingarna drivs i positiv anda, men är mera tidskrävande än tidigare beräknat. Styrelsen bedömer dock, att dessa förhandlingar kan leda till en uppgörelse som säkerställer Capital Oils fortsatta verksamhet. På grund av bolagets svaga likviditet måste ytterligare kostnadsreduktioner genomföras för att skapa finansiellt utrymme för dessa förhandlingar. Styrelsen har därför beslutat att avveckla dotterbolaget i Ukraina och därmed sammanhängande joint acticity-avtal. -Detta avvecklingsbeslut stoppar vidare förluster i Ukraina men medför att prospekteringstillgångar och övriga tillgångar sammanhängande med verksamheten i Ukraina måste skrivas ned med ca 112 MSEK i koncernen, vilket är gjort i balansräkningen per 31 december 2009. -Bolaget planerar att tidigarelägga årsstämman till fredagen den 16 april för beslut om bolagets fortsatta inriktning. Årsredovisningen för 2009 kommer att offentliggöras på bolagets hemsida fredagen den 19 mars 2010. Årsstämman 2010 kommer att äga rum fredagen den 16 april 2010. Delårsrapport för första kvartalet publiceras torsdagen den 27 maj 2010. Halvårsrapporten publiceras fredagen den 27 augusti 2010. Delårsrapport för tredje kvartalet publiceras fredagen den 26 november 2010.