Capital Oil har inlett borrning av nya brunnar

Svenska Capital Oil AB har inlett en ny fas i sitt arbete med att utveckla oljefält i västra Ukraina i och med att borrning av den första oljeprospekteringsbrunnen har påbörjats.

– Det innebär att Capital Oil, förutom att renovera och producera olja ur äldre brunnar, nu tagit ett stort steg mot utvinning också ur nya brunnar, säger Leif Larsson, VD, Capital Oil.

Starten för borrning av den första prospekteringsbrunnen baseras på ny seismisk data, insamlad av Capital Oil. Det är också den första i en serie borrningar under den kommande vintern. Syftet med dessa är att utvärdera utbredningen av det oljelager som finns i området samt att testa underliggande lager.

Capital Oil inleder i och med borrstarten en ny fas i arbetet med att utveckla och återuppväcka de slumrande oljeresurserna i Västra Ukraina. Bolagets ukrainska dotterbolag, som står för den operativa verksamheten på plats, har bemannats för att uppfylla de krav som nu ställs.

– Vi har under de senaste månaderna etablerat den organisation som behövs, med petroleumingenjörer, geologer/geofysiker, borrledare och ekonomer för att påbörja och säkerställa produktion ur de brunnar vi borrar, säger Leif Larsson