Capital Oil har startat borrning av tredje prospekteringsbrunnen

Svenska Capital Oil AB går vidare i arbetet med att prospektera och utvinna olja i västra Ukraina. Företaget har ytterligare en ukrainsk rigg på plats och har nu startat borrningen av den tredje prospekteringsbrunnen.

Pressmeddelande 2008-04-29

Capital Oil har nyligen inlett testproduktion av olja ur företagets första prospekteringsbrunn. Borrning av den andra prospekteringsbrunnen beräknas slutföras i mitten av maj.

Nu har borrningen av den tredje av fyra planerade prospekteringsbrunnar startat. Brunnen planeras att borras ned till 1 030 meters djup. Borrstart av den fjärde brunnen planeras till slutet av maj. I nästa fas kommer Capital Oil att inleda borrning av grunda brunnar. Borrningen kommer att utföras med egen borrigg.

- De mycket goda resultaten i första respektive andra brunnen ger oss stora förhoppningar i vårt fortsatta borrarbete, säger Leif Larsson, VD Capital Oil.

Borrningen av prospekteringsbrunnarna är ett led i arbetet att utvärdera utbredningen av områdets oljelager samt att testa oljeförekomsten i underliggande lager.