Capital Oil producerar olja ur första nya brunnen - Svenskt företag återuppväcker Europas äldsta oljeregion

Svenska Capital Oil har inlett testproduktion av olja ur företagets första prospekteringsbrunn i västra Ukraina. Därmed har företaget tagit ytterligare ett viktigt steg i utvecklingen mot mer omfattande produktion i Europas äldsta oljeregion.

Pressmeddelande 2008-04-21

Capital Oil med huvudkontor i Göteborg kunde på måndagen inleda testproduktion ur företagets första prospekteringsbrunn i Kubash-Lukva i västra Ukraina. Borrningen av brunnen inleddes i oktober 2007 och i januari 2008 kunde företaget konstatera förekomst av olja.

Den nu inledda produktionen innebär ett viktigt genombrott för Capital Oil. Så sent som i början av april hittade Capital Oil olja även i företagets andra brunn. Under april inleds borrningar av den tredje av totalt fyra planerade prospekteringsbrunnar.

- Hittills har vi fått de resultat vi önskat och förväntat oss av våra borrningar, säger VD Leif Larsson i en kommentar. Det är resultatet av ett noggrant förarbete i form av geologiska undersökningar och tolkning av seismisk data. Det gör att vi kan vara optimistiska även inför vårt fortsatta arbete.

I nästa fas kommer Capital Oil att inleda borrning av produktionsbrunnar. Dessa brunnar behöver inte borras lika djupt som de nu borrade prospekteringsbrunnarna. Det innebär att tempot i borrarbetet kan ökas avsevärt och kostnaderna per brunn sänkas.

Oljan som produceras ur den första brunnen pumpas upp ur oljeförande lager på 150 till 350 meters djup och är av samma höga kvalitet som vissa Nordsjöoljor. Beträffande volymer är det ännu för tidigt att uttala sig.