CAPITAL OIL REDOVISAR VINST FÖR 2011.

-Capital Oil-koncernens vinst 40 MSEK för perioden januari-september 2011.

-Produktion av gas och olja  ca 29 Miljoner SCF (Standard cubic feet) per dag vilket motsvarar ca 4.800 BOE per dag (Barrel of oil equivalent).

-Samarbetsavtal undertecknat med ABG Sundal Collier Norge ASA.

Ett preliminärt och oreviderat periodbokslut för Svenska Capital Oil-koncernen efter 9 månader under 2011 visar ett rörelseresultat på drygt 50 MSEK och ett nettoresultat på drygt 40 MSEK.

Produktion av gas och olja är idag ca 29 Miljoner SCF (Standard cubic feet) vilket motsvarar ca 4 800 BOE per dag (Barrel of oil equivalent). Denna produktion är den nuvarande totala produktionen för det Partnerskap som har ingåtts med Ukrainas största statliga gasproducent Ukrgazvydobuvannya och som ger Capital Oil-koncernen rätten till 50,01 % av produktionen. Produktionstillgångarna är definierade och reglerade i Partneravtalet.

Capital Oil genomförde per den 1 juli 2011 en apportemission av Misen Enterprises AB inkluderande dess Ukrainska dotterbolag Karpatygaz och därigenom erhöll koncernen ett s.k. Joint Activity Agreement (Partneravtal) med Ukrgazvydobuvannya, Ukrainas största statliga gasproducent. Capital Oil-koncernens andel av detta partnerskap är 50,01 %. Värdet av dessa tillgångar har värderats av PwC i Ukraina och bedöms avsevärt överstiga likviden för Misen Enterprises AB som var 999 999 000 SEK. Detta förvärv kommer att redovisas som ett omvänt förvärv i enlighet med IFRS, då Misen Enterprises ABs tidigare aktieägare idag är majoritetsägare i Capital Oil .

Ytterligare renoveringsarbeten för att öka produktionen i redan producerande borrhål fortsätter löpande och vi förväntar oss en stadigt ökande produktion och tillväxt även under 2012 och framåt.

Samarbetsavtal med ABG Sundal Collier Norge ASA

Ett samarbetsavtal med ABG Sundal Collier Norge ASA har ingåtts där detta bolag blir finansiell rådgivare i förbindelse med strategisk utveckling av Capital Oil .

Leif Larsson, VD

e-post leif@capitaloil.se

Capital Oil är ett svenskt oljeprospekterings- och produktionsbolag med verksamhet i Ukraina. Capital Oil grundades 2004 och aktien handlas sedan 12 juni 2007 på NasdaqOMX First North.

Genom förvärvet av Misen Enterprises AB, med dess ukrainska dotterbolag Kapatygaz, erhöll Svenska Capital Oil AB 2011 rättigheterna till 50,01 % av avkastningen från ett gasutvinningsprojekt i Ukraina som kommer att tillföra Capital Oil betydande gastillgångar. Detta förvärv betalades genom nyemission av aktier.

Rättigheterna till gasutvinning erhålls genom ett produktionssamarbete i ett s.k. Joint Activity Agreement (”Partneravtal”) mellan Capital Oils helägda dotterbolag Misen Enterprises AB, Karpatygaz och Ukrgazvydobyvannya, den största producenten av naturgas i Ukraina, dotterbolag till statliga Naftogaz Ukraine. Värdet av dessa tillgångar har värderats av PwC i Ukraina och bedöms avsevärt överstiga likviden för Misen.

Capital Oil har sitt säte i Göteborg och aktien handlas på First North under beteckningen COIL. Bolagets Certified Adviser på Nasdaq OMX First North är Thenberg & Kinde Fondkommision AB.