Delårsrapport januari-mars 2010

SVENSKA CAPITAL OIL AB (publ) Org.Nr. 556526-3968 Väsentliga händelser under perioden - Rörelseresultatet uppgick till – 2 514 KSEK (-1 833 motsvarande period föregående år). - Nettoomsättningen uppgick till 0 KSEK (0). - Resultatet per aktie uppgick till – 0,01 SEK (-0,01). - Intensiva förhandlingar har pågått med ett ukrainskt oljekonsortium om ett produktions- och finansieringssamarbete syftande till en uppgörelse som möjliggör fortsatt drift för Capital Oil med lönsamhet och positiv cash-flow. - För att säkerställa att den befintliga likviditeten skulle räcka för att slutföra dessa förhandlingar beslöt styrelsen i februari att undersöka möjligheten att sälja alternativt avveckla det ukrainska dotterbolaget. Detta beslut godkändes av årsstämman den 23 april med modifieringen att styrelsen bemyndigades att genomföra denna åtgärd om det var det mest förmånliga alternativet. Beslutet är ännu inte genomfört och kommer inte att genomföras under närmaste framtiden. Väsentliga händelser efter perioden - Förhandlingarna med det ukrainska oljekonsortiet går i en positiv riktning och en principöverenskommelse har träffats om en riktad nyemission till konsortiet. - Vid årsstämman den 23 april invaldes en ny styrelse för bolaget. I den nya styrelsen är Nils Wärgården ordförande och VD Leif Larsson invaldes som styrelseledamot. Dessutom invaldes Boris Synyuk och Mikhaylo Siryy i styrelsen. Båda har en bred och för Capital Oil mycket värdefull kompetens och erfarenhet från oljebranschen i allmänhet och från den ukrainska oljeindustrin i synnerhet. - På årsstämman framlades vidare kontrollbalansräkning per 28 februari och stämman beslöt att driva verksamheten vidare. - För att eliminera bristen i det egna kapitalet enligt kontrollbalansräkningen beslöt stämman att sätta ned aktiekapitalet från 17,3 MSEK till 3,5 MSEK och samtidigt göra motsvarande nödvändig ändring av gränserna för antal aktier och aktiekapital i bolagsordningen. - Årsstämman bemyndigade vidare styrelsen att nyemittera aktier/konvertibla skuldebrev/teckningsoptioner till ett maximalt belopp av 8,5 MSEK. - Styrelsen beslöt den 12 maj att delvis utnyttja detta bemyndigande och genomföra ovannämnda nyemission. Anledning till att genomföra en riktad emission och inte en företrädesemission är att en riktad emission går snabbare och därigenom omgående tillför bolaget nödvändig likviditet. Härigenom säkerställs Capital Oils kortfristiga finansiering och skapas utrymme för att genomföra en långsiktigt positiv förändring av bolagets verksamhet. Nästa delårsrapport är halvårsrapport, som publiceras fredagen den 27 augusti 2010. Delårsrapport för tredje kvartalet publiceras den 26 november 2010.