LÄGESRAPPORT CAPITAL OIL FEBRUARI 2009

Capital Oils verksamhet i Ukraina har sedan starten 2007 i huvudsak bestått av insamlande av geologisk/geofysisk information samt borrning av tre hål. En första försiktig utvärdering av verksamheterna i de två koncessionerna Kubash-Lukva och Maydan är nu möjlig.

I Kubash-Lukva har Capital Oil genomfört tre borrningar. Det statliga ZUG, som är bemyndigat att revidera oljebolagens kalkyler, har beräknat volymen utvinningsbara reserver. Talen har även reviderats internt med hjälp av testresultaten i borrhålen. Området innehåller 1 miljon fat utvinningsbar olja samt 3,5 miljoner fat potentiellt utvinningsbar olja. Testerna är ännu inte helt avslutade, vilket kan innebära en uppjustering av den utvinningsbara oljan. Capital Oils bedömning är att en produktion vid dagens oljepris inte är tillräckligt lönsam. Inför en möjlig uppgång i oljepriset testar bolaget olika produktionslösningar med sikte att kunna inleda produktion innan årets slut. Kvaliteten på oljan är mycket god.

I Maydan har verksamheten bestått av analys av befintlig information samt insamlande av ny geologisk och geofysisk information, seismik och borrhålsloggar. Ingen borrverksamhet har utförts. Det statliga ZUG bekräftar potentiella reserver på 18 miljoner fat utvinningsbar olja. Den uppdaterade informationen av reserverna tyder på att en produktion i området skulle vara lönsam redan vid dagens oljepris. Koncessionen kan därmed innebära ett betydande värde för bolagets projektportfölj. Senast under sommaren 2009 räknar bolaget med att inleda borrning och viss produktion i området.

Den totala mängden av de uppdaterade bekräftade och potentiella reserverna är hittills 22 miljoner fat. Detta är i linje med Capital Oils uppgifter vid den publika emissionen i juni 2007 om storleken på utvinningsbara reserver. Bolagets fortsatta prospektering kan innebära en ökning av reservernas storlek.

Förhandlingarna om samarbete i gasfältet Gorodok är försenade men befinner sig i slutskedet med ärenden av formalia karaktär. Gasfältet innehåller 80 miljoner kubikmeter bevisade reserver och 400 miljoner kubikmeter potentiella reserver. Verksamheten kommer att bedrivas i en Joint Activity med det ukrainska bolag som äger licenserna. Capital Oil kommer att handha driften samt erbjuda finansiering av projektet. Gasfältet har god lönsamhetspotential och beräknas ge ett positivt löpande kassaflöde så snart produktion inleds under 2009.

Den allmänna finanskrisen samt nedgången inom råvarusektorn innebär möjligheter till intressanta strukturaffärer. Capital Oil har målsättningen att i Ukraina förvärva såväl nya licensblock som mindre producerande bolag. Förhandlingar pågår med intressenter. Olje- och gasmarknaden i Ukraina är underexploaterad vilket innebär ett gynnsamt läge.

Den allmänna politiska situationen i Ukraina kännetecknas av polarisering och viss instabilitet. Capital Oils verksamhet har inte i något avseende påverkats av detta.

Capital Oil avser att framgent öka frekvensen av lägesrapporter till aktiemarknaden och bolagets aktieägare. Nästa uppdatering beräknas kunna ges senast i maj månad.