Rapport från årsstämma i Svenska Capital Oil

Vi befinner oss i slutfasen av vårt första prospekteringarbete och slutligt resultat från de tre första borrade prospekteringbrunnarna förväntas kunna presenteras under juni månad. Hittills har vi konstaterat bevisade och potentiella reserver i storleksordningen ca 22 miljoner fat . Denna siffra kan komma att variera i takt med att vi avslutar prospekteringsfas ett. Formellt har vi avslutat förhandlingarna med det statliga bolaget Zahidukrgeologia om ett samarbetskontrakt att prospektera och producera gas i västra Ukraina . Kontrakt och registrering hos Ukrainska myndigheter förväntas vara klart om ca 14 dagar. Situationen i Ukraina är för närvarande gynnsam för ytterligare förvärv av licenser och små producerande oljebolag och vi undersöker löpande möjligheter till expansion i landet .

Pressmeddelande 2009-05-28 Det var huvudbudskapet från VD Leif Larsson till de aktieägare som på torsdagen hade samlats till årsstämma i Svenska Capital Oil AB. Stämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Stig-Arne Blom, Kenneth Eriksson, Patric Perenius, Hans Risberg och Nils Wärgården. Stig-Arne Blom utsågs till styrelsens ordförande. Lennart Hall hade tidigare undanbett sig omval. Till revisor omvaldes Carl Magnus Kollberg. Stämman beslutade att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret samt godkände årsredovisningen och resultatdispositionen. Stämman hölls på bolagets kontor Kungportsavenyn 34 i Göteborg och besöktes av totalt ca 20 personer varav 9 röstberättigade aktieägare, vilka tillsammans representerade ca 36 procent av aktier och röster i bolaget.