Rapport från extra bolagsstämma i Svenska Capital Oil den 20 december 2010

Extra bolagsstämma i Svenska Capital Oil hölls den 20 december med huvudsyfte att utgöra andra kontrollstämma för presentation av kontrollbalansräkning två, som bekräftade att det egna kapitalet översteg det registrerade aktiekapitalet.

Stämman beslöt därmed att bolaget inte skall likvideras utan verksamheten skall drivas vidare.

Sedan vi publicerade vår senaste kvartalsrapport den 26 november 2010, avseende Q3:2010, har intensiva förhandlingar fortsatt för att slutföra försäljningen av det ukrainska dotterbolaget enligt bemyndigande från årsstämman. Som vi rapporterade i Q3-rapporten har ett Letter of Intent underskrivits mellan Aikon och Svenska Capital Oil där Aikon ämnar köpa LLC Capital Oil Ukraine och det slutliga köpekontraktet skall undertecknas innan utgången av 2010.

Genom denna affär säkerställs inte bara balansräkningen i Svenska Capital Oil utan även finansieringen för det närmaste året.

Vi kan därigenom koncentrera oss på att fullfölja förhandlingarna om ett produktionssamarbete med de ukrainska intressenterna syftande till att ge Svenska Capital Oil framtida lönsamhet och positiv kassagenerering.

”Jag kan därför åter ingjuta mod i våra luttrade aktieägare och det ser ut att gå mot en ljusnande framtid för Svenska Capital Oil med förhoppning om en positiv aktieutveckling inför framtiden.”

Det var huvudbudskapet från VD Leif Larsson till de aktieägare som på måndagen deltog i den extra bolagsstämman i Svenska Capital Oil AB.

Stämman, vars huvudsyfte var att utgöra kontrollstämma två, förelades kontrollbalansräkning två per den 31 oktober 2010, vilken utvisade att det egna kapitalet översteg det aktuella registrerade aktiekapitalet. Stämman beslöt därför, i enlighet med styrelsens förslag, att bolagets verksamhet skall drivas vidare och bolaget skall inte gå i likvidation.

Bolagets huvudägare, Misen Enterprises AB, uttalade i samband härmed genom sin styrelseledamot Thomas Söderlind sin positiva inställning till ett fortsatt samarbete med Capital Oil och att de pågående förhandlingarna om ett produktionssamarbete kommer att  resultera i en överenskommelse under första kvartalet 2011.

Stämman hölls på bolagets kontor, Engelbrektsgatan 32, i Göteborg och besöktes av totalt 7 personer, vilka tillsammans representerade något över 24 procent av totala antalet aktier och röster i bolaget.

Leif Larsson, VD                                                          Lennart Claesson, CFO

telefon 031 – 759 50 71                                                telefon 031 – 759 50 72

mobil 0708 – 40 82 71                                                   mobil 0705 – 70 70 32

e-post leif@capitaloil.se                                             e-post lennart@capitaloil.se

Svenska Capital Oil är ett svenskt prospekterings- och produktionsbolag vars affärsidé är att identifiera och utveckla olje- och gasfält i första hand i västra Ukraina vid Karpaterna. Bolagets strategi är att hitta undervärderade fält med behov av kapital för att få igång produktion. Bolaget utvecklar fälten med modern teknik. Den producerade oljan ska sedan säljas lokalt eller på världsmarknaden. Capital Oil samarbetar med de ukrainska statliga och kommunala bolagen Bogorochanynaftogas (BNG) respektive Zahidukrgeologia(ZUG) för utvinning i licensblocken Kubash-Lukva, Maydan och Gorodok.

Capital Oils ledning har lång erfarenhet av oljebranschen såväl i det forna östblocket som i övriga världen omfattande  såväl prospektering som produktion och försäljning av olja.

Capital Oil har sitt säte i Göteborg och aktien handlas på First North under beteckningen COIL. Bolagets Certified Adviser på Nasdaq OMX First North är Thenberg & Kinde Fondkommission AB.

Taggar: