Ytterligare framflyttning av Capital Oils årsstämma.

Capital Oils årsstämma flyttas från tidigare aviserade 16 juni till torsdagen den 30 juni.

För att skapa förutsättningar för att presentera ett så fullödigt beslutsunderlag som möjligt för aktieägarna, har styrelsen beslutat att flytta fram årsstämman till torsdagen den 30 juni. Orsaken är att styrelsens ambition är att till årsstämman då kunna presentera ett komplett beslutsunderlag för aktieägarna avseende det tilltänkta samarbetsavtalet mellan Misen Enterprises AB och Svenska Capital Oil AB enligt det Letter of Intent som upprättats mellan parterna. Huvudinriktningen i detta Letter of Intent presenterades i vårt pressmeddelande den 19 april i år enligt följande:

-         att Capital Oil tillhandahåller tillgång till en svensk börsplattform.

-         att Misen avser att tillhandahålla produktionstillgångar för olja och gas genom ett Joint Activityavtal mellan Misen och Ukrgazvydobuvannya, som är ett av Ukrainas största gasproducerande bolag .

-         att Misens ägare erbjuder sig att sälja samtliga aktier i Misen till Capital Oil mot betalning i form av nyemitterade aktier i Svenska Capital Oil.

-         att ett investeringsavtal med ovanstående innebörd avses utarbetas och föreläggas för godkännande av aktieägarna i Capital Oil på årsstämman.

-         att priset som Capital Oil skall betala för Misen, och därav storlek på nyemissionen av Capital Oil-aktier, baseras på en oberoende värdering av de tillgångar som tillskjuts genom Joint Activityavtalet mellan Misen och Ukrgazvydobuvannya.

”Syftet har hela tiden varit att det slutliga avtalet baserat på ovan nämnda Letter of Intent skall föreläggas aktieägarna för beslut på årsstämman, men än en gång tvingas vi konstatera att processen tar längre tid än förutsett och styrelsen vill därför utnyttja den maximala tid som står till buds till årsstämman för att kunna utarbeta ett komplett beslutsunderlag för aktieägarna.” , motiverar VD Leif Larsson styrelsens beslut.

Leif Larsson, VD                                                          Lennart Claesson, CFO

telefon 031 – 759 50 71                                                telefon 031 – 759 50 72

mobil 0708 – 40 82 71                                                   mobil 0705 – 70 70 32

e-post leif@capitaloil.se                                             e-post lennart@capitaloil.se

Svenska Capital Oil är ett svenskt prospekterings- och produktionsbolag vars affärsidé är att identifiera och utveckla olje- och gasfält i första hand i västra Ukraina vid Karpaterna. Bolagets strategi är att hitta undervärderade fält med behov av kapital för att få igång produktion. Bolaget utvecklar fälten med modern teknik. Den producerade oljan ska sedan säljas lokalt eller på världsmarknaden. Capital Oil samarbetar med de ukrainska statliga och kommunala bolagen Bogorochanynaftogas (BNG) respektive Zahidukrgeologia(ZUG) för utvinning i licensblocken Kubash-Lukva, Maydan och Gorodok.

Capital Oils ledning har lång erfarenhet av oljebranschen såväl i det forna östblocket som i övriga världen omfattande  såväl prospektering som produktion och försäljning av olja.

Capital Oil har sitt säte i Göteborg och aktien handlas på First North under beteckningen COIL. Bolagets Certified Adviser på Nasdaq OMX First North är Thenberg & Kinde Fondkommission AB.

Taggar: